اقتصادیسرخط خبرها

مقام کرد: علت اصلی تنش میان بغداد و اربیل مسائل شخصی یا انتخاباتی است

«خالد شوانی» تأکید کرد که اقلیم به پرداخت 250 هزار بشکه نفت به بغداد به موجب لایحه بودجه 2021 متعهد است اما اختلافاتی درباره نحوه این پرداخت با بغداد وجود دارد.

میدل ایست نیوز: «خالد شوانی»، وزیر امور مذاکره با دولت مرکزی در اقلیم کردستان عراق، علت اصلی تنش سیاسی میان بغداد و اربیل را مسائل شخصی یا سیاسی یا انتخاباتی دانست.

او در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که هیئتی مشترک از بغداد و اربیل از گذرگاه‌های مرزی اقلیم بازدید میدانی داشتند تا از وضعیت واردات غیر نفتی و نیز درآمدهای گمرکی اقلیم مطلع شوند و افزود که این هیئت گزارش اولیه خود را تنظیم کرده اما به علت برخی ملاحظات فعالیت خود را متوقف کرده است.

وی افزود که این هیئت پس از رفع آن ملاحظات فعالیت خود را از سر خواهد گرفت و تأکید کرد که اقلیم کردستان گزارش کاملی از کارکنان خود به دولت مرکزی عراق تحویل داده است.

شوانی تأکید کرد که اقلیم به پرداخت 250 هزار بشکه نفت به بغداد به موجب لایحه بودجه 2021 متعهد است اما همچنان اختلافاتی با وزارت دارایی درباره این موضوع وجود دارد که مانع از پرداخت این مبالغ شده است.

او گفت که اقلیم کردستان در پی ایجاد بحران تازه با بغداد نیست به خصوص که بسیاری طرف‌ها در پی ایجاد این بحران هستند.

همزمان دولت ایالتی کردستان عراق خبر داد که دادگاه فدرال عراق دولت مرکزی را به پرداخت 200 میلیارد دینار به اقلیم کردستان در چارچوب بودجه 2021 موظف کرده است.

رئیس دفتر نمایندگی اقلیم کردستان در بغداد تأکید کرد که در پی این حکم دادگاه فدرال، دولت عراق به وزارت دارایی دستور پرداخت این مبلغ را داده و این مبلغ در ماه جاری پرداخت خواهد شد.

پیش از این نیز بغداد 200 میلیارد دینار بابت حقوق کارکنان اقلیم کردستان به اربیل پرداخت کرده بود.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا