اجتماعیخبر اول

آثار باستانی بی نظیر در موزه ملی عراق

قدیمی ترین آثار موجود در موزه به حدود شش هزار سال پیش باز می گردد و این موزه حاوی آثاری از دوره آشوری تا دوره امپراتوری عثمانی است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه روزنامه نیویورک تایمز، موزه ملی عراق در بغداد حاوی آثار باستانی ارزشمندی است که در جهان بی نظیر است.

بر اساس گزارشی که «آلیسا روبن»، مدیر دفتر روزنامه نیویورک تایمز در بغداد به رشته تحریر در آورده، مورخان و باستان شناسان از ارزش استثنایی این مجموعه ها آگاه هستند.

این روزنامه از «کریستوفر وودز»، رئیس موسسه شرق ‌شناسی دانشگاه آمریکایی شیکاگو، پس از سفر خود به بغداد نقل کرده است که این موزه حاوی آثاری است که در هیچ کجای دنیا نظیری ندارند، به ویژه آثاری که به تاریخ بین النهرین باستان تعلق دارند.

وودز آنچه را در موزه دیده است به عنوان مجموعه ای عالی از آثار تاریخی توصیف می کند.

آلیسا روبن در گزارش خود می گوید که در سال 2003، شاهد غارت و سرقت دارایی های موزه بوده است و هنگامی که به عراق بازگشته و پس از حدود 16 سال از موزه دیدن کرده است، از دیدن اتاقی که با وجود ناپدید شدن 15 هزار اثر تاریخی، مملو از آثار باستانی استثنایی بوده، شگفت زده شده است.

از جمله مواردی که او مشاهده کرده است، دو مجسمه از دو موجود است از جنس مرمر با ارتفاعی که از 12 فوت کمتر نیست و مجسمه هایی با صورت های ریش دار با چهار یا پنج پا و بال های پهن عقاب.

این موزه پس از مرمت، در سال 2015 دوباره افتتاح شد.

قدیمی ترین آثار موجود در موزه به حدود شش هزار سال پیش باز می گردد، یعنی قبل از اینکه کشتی هایی که توسط «هومر»، مورخ یونانی شرح داده شده اند بر دریای اژه حرکت کنند یا حتی قبل از نگارش عهد عتیق، کتاب مقدس یهودیان.

به گفته «پائولو بروساسکو»، باستان شناس و مورخ هنر در دانشگاه جنوا در ایتالیا، با وجودی که قطعه هایی از آثار باستانی فوق العاده از تمدن سومری در مکان های خارج از عراق مانند موزه لوور پاریس و موزه بریتانیا و موزه های دولتی در برلین و موسسه شرق ‌شناسی دانشگاه شیکاگو وجود دارد، موزه ملی عراق حاوی همه زیبایی های هنر این تمدن است.

به گفته بروساسکو، آنچه در موزه ملی عراق شگفت انگیز است، این است که این موزه حاوی آثاری از دوره آشوری تا دوره امپراتوری عثمانی است.

به نوشته وبگاه آناتولی، «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، روز جمعه در پی بازگرداندن 17000 اثر باستانی از ایالات متحده آمریکا دستور بازگشایی موزه ملی عراق در بغداد، پایتخت عراق را صادر کرد.

مقامات عراقی این موزه را در فوریه 2020 برای اعمال محدودیت های پیشگیری از ویروس کرونا تعطیل کرده بودند.

الکاظمی در توئیتی نوشت: همزمان با بازگرداندن 17 هزار قطعه باستانی عراق به همراه هیئت اعزامی ما که دیدار موفقی را در واشنگتن به پایان رسانده است، دستور بازگشایی موزه ملی عراق برای مردم و پژوهشگران را صادر کردیم.

وی در ادامه افزود تا این امر(بازگشایی موزه)، شروعی جدید برای الهام گرفتن از ارزش های تمدن باستانی و هویت ملی اصیل ما و آموزش علوم و فرهنگ ها و دستاوردهای این سرزمین به نسل های مختلف کشور باشد.

بر اساس گفته «حسن ناظم»، وزیر فرهنگ و آثار باستانی عراق به خبرگزاری رسمی این کشور، هیئت اعزامی عراق، 17 هزار قطعه باستانی قاچاق شده از کشور را همراه با خود وارد کرده است و این بزرگ ترین عملیات بازگرداندن آثار باستانی قاچاق شده عراق تا به حال بوده است.

این موزه شامل 23 تالار است که دارای هزاران قطعه سنگ کوچک و مجسمه های عظیم به ارتفاع حدود 3 متر، علاوه بر دیوار نگاره هایی به پهنای چند متر است و قدمت این آثار باستانی به دوره های آشوری، سومری، بابلی، اسلامی و دوره های دیگر باز می گردد.

کشور عراق سالهای بسیاری است که با پیگرد قانونی قاچاقچیان و حراجی های فروش آثار باستانی در سراسر جهان، سعی در بازگرداندن آثار باستانی مسروقه خود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا