سرخط خبرهاسیاسی

امیر قطر و رئیس جمهور امریکا درباره اوضاع افغانستان گفت وگو کردند

جو بایدن در این گفت وگو از امیر قطر بابت حمایت کشورش برای تخلیه غیرنظامیان از افغانستان تشکر کرد.

میدل ایست نیوز: دوحه اعلام کرد که «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر و «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا در گفت وگویی تلفنی درباره تحولات اوضاع در افغانستان رایزنی کردند.

دو طرف در این مکالمه بر لزوم حفاظت از غیرنظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت و کاهش تنش و همچنین دستیابی به راه حل سیاسی جامع برای تضمین امنیت و ثبات به نفع ملت افغانستان تاکید کردند.

جو بایدن در گفت وگوی با امیر قطر از وی برای کمک های کشورش برای تخلیه غیرنظامیان و تلاش ها به منظور عملیات صلح در افغانستان تشکر کرد.

روابط استراتژیک بین دو کشور دوست و چشم اندازهای توسعه و تقویت آن از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود.

از طرفی دیگر کاخ سفید نیز در بیانیه ای اعلام کرد که رهبران دو کشور در تماسی تلفنی بر دوستی قدیمی بین امریکا و قطر تاکید کردند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که بایدن از امیر قطر بابت حمایت سخاوتمندانه کشورش برای تخلیه مداوم شهروندان امریکایی و کارمندان دیپلمات امریکا و برخی کشورهای دیگر و شهروندان افغانستانی در معرض خطر تقدیر و تشکر کرد.

بایدن اشاره کرد که این بزرگترین پل هوایی در تاریخ است و اگر حمایت اولیه قطر برای تسهیل جابه‌جایی هزاران نفر نبود، این امر امکان پذیر نبود.

رئیس جمهوری امریکا از تمیم بن حمد آل ثانی برای نقش مهم کشورش برای تسهیل مذاکرات بین طرف های افغانی نیز تشکر کرد.

دو طرف در پایان بر اهمیت تداوم هماهنگی مستحکم در خصوص اوضاع افغانستان و خاورمیانه تاکید و از کنفرانس منطقه ای بغداد که اواخر ماه جاری برگزار خواهد شد، استقبال کردند.

منبع
روسیا الیومروسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا