اجتماعیخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

وعده وعیدهای گروه‌های سیاسی در شهرهای آزاد شده عراق برای مقاصد انتخاباتی

گروه‌های سیاسی با دادن وعده‌های چون ارائه خدمات و توزیع کمک‌ها در استان‌های شمالی و غربی عراق با اتهاماتی نظیر سوء استفاده از فقر شدید اهالی این شهرها برای مقاصد انتخاباتی مواجه هستند.

میدل ایست نیوز: گروه‌های سیاسی در استان‌های شمالی و غربی عراق با اتهاماتی نظیر سوء استفاده از فقر شدید اهالی این شهرها مواجه هستند؛ شهرهایی که شهروندان عراقی پس از بیرون راندن گروه تروریستی داعش به خانه و کاشانه‌شان بازگشته‌اند و اکنون با مشکلات وخیم زیرساختی و خدماتی دست به گریبان هستند.

اما به گفته ناظران سیاسی، خطرناک تر از این، تفاهم میان گروه‌های سیاسی رقیب در این استان‌ها برای تقسیم حوزه فعالیت‌شان است به طوری که هر حزبی منطقه‌ای را با تفاهم دیگر گروه‌های سیاسی برای فعالیت تبلیغاتی و انتخاباتی برگزیده است تا آرای اهالی این منطقه را به خود جلب کند.

در کنار فعالیت‌هایی نظیر آسفالت خیابان‌ها و جاده‌ها و خرید مولدهای برق برای منازل مسکونی در مناطقی نظیر دیالی، صلاح الدین، الانبار، فلوجه، سامراء، نینوا، تلعفر، کرکوک و مناطق حاشیه‌نشین بغداد، پدیده توزیع بسته‌های غذایی، دادن وعده‌هایی برای شام و نهار در خیابان‌ها و سالن‌ها و نیز برپایی مراسم ازدواج دسته جمعی نیز رو به گسترش نهاده است.

به گفته «علی الحسنی»، فعال سیاسی و عضو جریان مدنی عراق، اقدامات برخی گروه‌های سیاسی در سوء استفاده از نیازهای اساسی شهروندان از سوی نامزدهای انتخاباتی در مناطق گسترده‎ای از عراق به ویژه در شهرهای شمالی و غربی «امری زشت و غیر انسانی» است و کمیساریای عالی انتخابات در این بین به مسئولیت خود در رصد تخلفات و بازخواست مرتکبین این اقدامات عمل نمی کند.

الحسنی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: در انتخابات 2021 میلادی تقریبا هیچ برنامه سیاسی، ایده یا طرح اصلاح‌طلبانه توسط گروه‌های سیاسی و نامزدها دیده نمی‌شود و تنها بر دادن وعده‌ و وعیدهایی مبنی بر خدمات‌رسانی به شهروندان تمرکز شده است که در کشور ثروتمندی نظیر عراق باید امری بدیهی و انجام شده بود.

وی گفت: برخی نامزدها پس از توریع هدایا و یا کمک‌های نقدی از شهروندان می‌خواهند که به خداوند قسم بخورند که به وی رای خواهند داد.

در همین ارتباط، «اقبال اللهیبی»، عضو پارلمان عراق ضمن اذعان به وجود سوء استفاده از مشکلات مردم عراق از سوی گروه‌های سیاسی و نامزدها گفت:فقر در برخی شهرهای آزاد شده به بیش از 50 درصد می‌رسد و شهروندان در این مناطق با شرایط بسیار دشواری دست به گریبان هستند و بسیاری از عده‌های دولت عراق در کنار سازمان‌های بین‌المللی تاکنون تحقق نیافته است.

اللهیبی افزود: تحرکات سیاسی و انتخاباتی از سوی برخی احزاب برای سوء استفاده از درد و رنج و فقر شهروندان در جریان است که با اخلاق انسانی در تضاد کامل قرار دارد به طور مثال برخی نامزدها در مناطق فقیر وعده‌های غذایی نظیر گوشت و مرغ توزیع می‌کنند حال آنکه اهالی مردم منتظر این وعده‌های غذایی نیستند بلکه خواهان راهکارهای ریشه‌ای برای بحران‌های متعدد شهرهای آزاد شده از جمله بازسازی، اهتمام به خدمات رسانی و اشتغال‌زایی برای جوانان بیکار و نیز تامین امنیت این مناطق در برابر حملات تروریستی هستند.

انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق قرار است در 10 اکتبر آتی برگزار شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا