خبر اولسیاسی

تحولات درعا و تامین امنیت مرزهای اردن و سوریه؛ محور اصلی دیدار ملک‌ عبدالله و پوتین

قرار است ملک عبدالله دوم در سفر فردای خود به مسکو با رئیس جمهوری روسیه درباره چندین پرونده از جمله تحولات استان درعا و پرونده تامین امنیت مرزهای اردن و سوریه رایزنی کند.

میدل ایست نیوز: یک منبع رسمی در دولت اردن اعلام کرد ملک عبدالله دوم در سفر فردای خود به مسکو با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه درباره چندین پرونده از جمله تحولات استان درعا و پرونده تامین امنیت مرزهای اردن و سوریه رایزنی خواهد کرد.

این مقام اردنی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که نگرانی امّان نسبت به درگیری‌های اخیر میان ارتش سوریه و نیروهای طرفدار آن با گروه‌های مخالف در استان درعا در مرز اردن افزایش یافته است و این کشور بیم آن را دارد که این درگیری‌ها منجر به ایجاد موج جدید آوارگان شود؛ امری که با توجه به وضعیت اقتصادی وخیم اردن و میزبانی از یک و نیم میلیون پناهنده سوری، بار مالی مضاعفی بر این کشور تحمیل خواهد کرد.

به گفته منبع یاد شده، اردن خواهان تضمینی برای تداوم عمل به توافق حاصل شده در ژوئیه سال 2018 میان اردن، ایالات متحده امریکا و روسیه است که بر ایجاد منطقه کاهش تنش در درعا تصریح درارد و اینکه گروه‌های مسلح مخالف سلاح‌های سنگین خود را تحویل دهند و مخالفان توافق به استان ادلب انتقال داده شوند و پلیس نظامی روسیه مسئولیت تامین امنیت مناطق داخل درعا را عهده‌دار شود.

پس از حملات خمپاره‌ای نیروهای ارتش سوریه علیه درعا و برپایی ایست و بارزسی‌ها به بهانه تفتیش منازل و یافتن افراد تحت تعقیب و مصادره سلاح‌های فردی، تنش‌ها در این استان تشدید شد؛ امری که با واکنش گروه‌های مخالف رو به رو شد که ده‌ها تن از نیروهای سوری را به اسارت گرفتند که پس از مداخله روسیه و دستیابی به توافقی برای آتش‌بس از حجم تنش‌ها کاسته شد.

به گفته این مسئول اردنی که نخواست نامش ذکر شود، مایه نگرانی اردن، پرونده تامین امنیت مرزهای خود با سوریه است که 375 کیلومتر وسعت دارد و طی مرحله اخیر شاهد افزایش قاچاق مواد مخدر بوده است.

در این میان روسیه، نقشی اساسی در توافقات مربوط به دور کردن گروه‌های مسلح همسو با دولت سوریه از مرزهای اردن دارد، در همین رابطه، یک مقام دیپلماتیک امریکا به العربی الجدید گفت:توافقات با روسیه این موضوع را تضمین کرد که مناطق استقرار گروه‌های مسلح 40 تا 80 کیلومتر از مرزها فاصله داشته باشند.

اردن در تلاش است تا دیدگاه سیاسی خود درباره حل و فصل اوضاع در سوریه را پیش ببرد، پادشاه اردن در این باره در دیدار اخیر خود با بایدن پیشنهاد کرد که شماری از کشورها متشکل از امریکا، روسیه، اسرائیل، اردن و دیگر کشورها بر سر نقشه راهی برای بازیابی حاکمیت و وحدت اراضی اردن با همکاری نظام سوریه توافق کنند.

به گفته منابع اردنی، امّان خواهان از سرگیری کامل مبادلات تجاری با سوریه از طریق گذرگاه مرزی نصیب است که این امر در گرو مستثناسازی اردن از قانون قیصر است؛ امری که ملک عبدالله در دیدار با بایدن آن را مطرح کرد که وی مخالفتی با آن نکرد اما اظهار داشت این امر نیازمند حمایت کنگره امریکاست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا