اقتصادیخبر اول

الشرق الاوسط: طرح امریکا برای حل بحران سوخت لبنان نیازمند موافقت سوریه است

طرح امریکا برای اتصال شبکه برق و گاز لبنان به اردن و مصر که اخیرا و پس از اعلام اعزام نفت‌کش‌های ایرانی به لبنان مطرح شد نیازمند تأیید سوریه است.

میدل ایست نیوز: طرح امریکا برای اتصال شبکه برق و گاز لبنان به اردن و مصر که اخیرا و پس از اعلام اعزام نفت‌کش‌های ایرانی به لبنان مطرح شد نیازمند تأیید سوریه است.

روز پنج‌شنبه گذشته «دوروتی شیا»، سفیر امریکا در بیروت، در تماس تلفنی با رئیس جمهوری لبنان تأکید کرد که دولت امریکا تصمیم گرفته که به لبنان در کشیدن خط برق از اردن با عبور از خاک سوریه کمک کند تا بدین ترتیب بتواند از مصر گاز وارد کند.

این پیشنهاد البته جدید نیست و پیش از این سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق، در سفر به قاهره و دیدار با «عبدالفتاح السیسی» این موضوع را بررسی کرده بود.

همزمان اردن نیز در تماس‌هایی با امریکا در صدد دریافت معافیت از تحریم‌های سوریه برای کشیدن این خط شده بود.

خط لوله گاز عربی از مصر به اردن و از آنجا به سوریه و از حمص دیر عمار در شمال لبنان کشیده شده است. لبنان در سال 2008 از این خط لوله استفاده کرده است.

پیش از این «فؤاد سنیوره»، نخست وزیر اسبق لبنان، گفته بود که در این داد و ستد گاز مصر به سوریه رسیده بود و سوریه به جای ارسال گاز مصر، از گاز خود به لبنان داده بود و افزوده بود که این وضعیت دو سال طول کشید و بعد متوقف شد.

لازمه اجرای چنین طرحی مذاکرات سیاسی با سوریه برای رفع موانع انتقال از خاک کشورش و مستثنی شدن همه این کشورها از تحریم‌های قیصر است. باید در نظر داشت که سوریه خود با مشکلات شدیدی در عرصه تأمین سوخت مواجه است.

علاوه بر این، «لوری هایتایان»، کارشناس امور انرژی، تأکید می‌کند که لبنان برای استفاده از این پروژه نیازمند زیرساخت‌هایی برای کشاندن گاز از دیر عمار تا نیروگاه‌های برق است.

او گفت که لبنان 4 نیروگاه اصلی دارد که شامل دیر عمار در شمال، الذوق و الجیة در جبل، الزهرانی در جنوب می‌شود و گاز وارداتی باید میان این نیروگاه‌ها توزیع شود.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا