سرخط خبرهاسیاسی

مقام امریکایی: دیدار رئیس سیا و طالبان با هماهنگی قطر صورت گرفت

در پی انتشار خبر دیدار رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) با یکی از سران طالبان در کابل، یک منبع امریکایی گفت که این دیدار با هماهنگی قطر انجام شده است.

میدل ایست نیوز: در پی انتشار خبر دیدار رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) با یکی از سران طالبان در کابل، یک منبع امریکایی گفت که این دیدار با هماهنگی قطر انجام شده است.

این منبع آگاه به شبکه CNN امریکا گفت که این دیدار نشان‌دهنده نقش مهم قطر در آینده افغانستان است.

روز گذشته منابع خبری تأکید کردند که «ویلیام برنز»، رئیس سازمان سیا، در سفری به کابل با «عبدالغنی برادر»، از سران طالبان که اخیرا به افغانستان منتقل شده دیدار کرده است.

دولت امریکا در سال‌های اخیر چه در دوحه و چه بعدتر در کابل با گروه طالبان در تماس بود اما این دیدار بالاترین سطح از دیدارها میان مقامات دو طرف است.

قطر در سال‌های گذشته با راه‌اندازی دفتر نمایندگی طالبان در دوحه نقش اصلی را در مذاکرات امریکا و کشورهای غربی با این گروه افغان داشت.

برخلاف عربستان و امارات، که گروه‌های اسلام سیاسی و در رأس آنها اخوان المسلمین را تهدیدی برای خود می‌شمرند و مبارزه با آن را در راهبرد حکومت خود گنجانده‌اند، قطر به عنوان یکی از مهم‌ترین حامیان اخوان المسلمین روابط نزدیکی با طالبان دارد.

ترکیه، دیگر حامی اخوان، نیز از گرفتن موضع تند علیه طالبان خودداری و بر آمادگی برای همکاری با آن تأکید کرده است.

اخوان المسلمین هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای رسمی سلطه طالبان بر افغانستان را تبریک گفت و آن را ثمره سال‌ها «جهاد» شمرد.

روز گذشته نیز «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»،  وزیر امور خارجه قطر، در مصاحبه با شبکه CNN تأکید کرد که تا زمانی که خود گروه طالبان عملکرد خود را نشان ندهد نمی‌توان درباره اقدامات آنها پیش‌بینی کرد.

او افزود که لازم است که برای رسیدن به یک راه حل مسالمت‌آمیز تلاش و توافق شود و نوعی تقسیم قدرت در افغانستان پیش بیاید و حقوق اقلیت‌ها و حقوق بشر به خصوص در آنچه به زنان و حق تحصیل آنان مربوط می‌شود تضمین شود.

آل ثانی افزود که قطر از چنین روندی حمایت می‌کند و اگر روندی غیر از این پیش گرفته شود قطر و جامعه بین‌المللی نمی‌توانند به افغانستان کمک کنند.

وی افزود که هیچ کس نمی‌خواهد افغانستان نمونه کشوری باشد که در سده‌های گذشته زیست می‌کند.

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا