سیاسی

الکاظمی: مشکل عراق عدم اعتماد به نهادهای حکومت است/ انتخابات را در موعد مقرر برگزار می کنیم

نخست وزیر عراق گفت که دولتش اقدامات مهمی در برخورد با سلاح بی ضابطه و حمایت از امنیت مردم انجام داده و دولت بعدی باید این روند را با قاطعیت پیش ببرد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، ضمن تأکید بر عزم خود برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر از ملت عراق خواست که در انتخابات مشارکتی گسترده داشته باشند.

براساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، وی در کنفرانس گفت‌وگوی ملی که با حضور چهره‌های آکادمیک و نمایندگان جامعه مدنی عراق برگزار شد تأکید کرد که برخلاف آنچه بسیار فکر می‌کنند، مشکل عراق نه تظاهرات یا اختلاف رأی که نبود اعتماد و سرمایه اجتماعی است.

او این مشکل را یک بحران اجتماعی پیش از بحرانی سیاسی دانست و گفت که عدم اعتماد ملت به نهادهای حکومتی و روند سیاسی بزرگ‌تر خطر اجتماعی در هر کشوری است.

الکاظمی تأکید کرد که تحرکات اجتماعی و تظاهرات در عراق در واقع تلاش برای دفاع از حکومت بود هرچند شاید با برخی سازوکارهای این تلاش موافق نباشیم.

او سه مسئولیت اصلی خود در دولتش را برگزاری انتخابات سالم، تضمین امنیت شهروندان و برخورد با سلاح بی ضابطه، و پیگیری حوادث دردناک انتخابات و کشتار معترضان دانست و گفت که در این راستا علیرغم مخالفت‌های سیاسی به خانواده‌های قربانیان خسارت پرداخت شده و آنها مشمول قوانین مربوط به شهدا هستند.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که بر وعده خود درباره اجرای انتخابات در 10 اکتبر پافشاری می‌کند.

او گفت که دولتش اقدامات مهمی در برخورد با سلاح بی ضابطه و حمایت از امنیت مردم انجام داده و دولت بعدی باید این روند را با قاطعیت پیش ببرد.

وی تأکید کرد که عراق به لحاظ روابط خارجی پس از سال‌های طولانی در بهترین شرایط قرار گرفته و افزود که برگزاری «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» مسیر تازه‌ای در حمایت از عراق و بازگشت آن به جایگاه منطقه‌ای خود باز می‌کند.

الکاظمی افزود که با وجود بدخواهی‌های کسانی که خیرخواه عراق نبودند، دولت توانست بحران اقتصادی را پشت سر بگذارد و مانع از زیاده‌خواهی از حساب ملت عراق شود.

او گفت که ملت عراق حکومت می‌خواهد و مخالف هرج‌ومرج و  آشوب است و حاضر نیست که میدان نزاع این و آن شود و می‌خواهد که اراده آزاد خود را به دور از دیکته خارجی به منصه ظهور رساند و همه باید برای تحقق این هدف و ساخت آینده‌ای بهتر برای عراق دست به دست هم نهیم.

الکاظمی تأکید کرد که روزگار ماجراجویی گذشته و امروز وقت اقدام جدی است و انتخابات معیار معرفی فردی است که به این اقدام دست زند و از همه خواست که با مشارکت در انتخابات به عهد خود با ملت عمل کنند و نمایندگان خود را برگزینند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا