خبر اولسیاسی

سخنگوی وزارت خارجه ایران: در سفر اخیر به بغداد گفتگویی با عربستان نداشته ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که در حاشیه نشست بغداد گفت وگوی جدیدی بین ایران و عربستان انجام نشده است.

میدل ایست نیوز: «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری امروز خود تاکید کرد که گفت وگوی جدیدی بین ایران و عربستان انجام نشده است.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه اجلاس بغداد گفت‌وگویی بین ایران و عربستان انجام شده است ، اظهار کرد: در مورد عربستان ، بیشتر از گفت‌وگوهایی که پیش از این در بغداد صورت گرفته، گفت‌وگویی نشده است و در عراق شاهد گفت‌وگوی جدیدی نبودیم.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران درباره حواشی ایجاد شده برای سفر وزیر امور خارجه این کشور در نشست بغداد تصریح کرد: در مورد هر اجلاس بین‌المللی، براساس جزییات برگزاری و آمادگی کشورها تصمیم‌گیری می‌شود. اینکه رییس‌جمهور یا وزیر امور خارجه شرکت کنند، بر همین اساس است.

به گفته خطیب‌زاده، ایران از هر ابتکاری که به صلح و ثبات عراق کمک کند و به نقش منطقه‌ای عراق کمک کند، استقبال می‌کند. رئیس جمهور ایران چندی پیش نیز به عراق سفر کرد و بعدا نیز شرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امیرعبداللهیان سفر موفقی به بغداد داشت، خاطرنشان کرد: پرداختن به حواشی که بخواهد متن را کمرنگ کند، درست نیست. این سفر دستاوردهای زیادی داشته است. همگان می‌دانند ایران در عراق و منطقه چه نقشی دارد. اجلاس بغداد در مسیر همگرایی‌های بیشتر بود و همانطور که امیرعبداللهیان گفت، ما سرنوشتی در منطقه داریم.

خطیب‌زاده درباره نشست بغداد و تاثیر آن در همکاری‌های منطقه‌ای یادآور شد: ما از هر ابتکار و اقدامی که به صلح و ثبات عراق کمک کند، پیشقدم بوده و خواهیم بود. امیدواریم این نشست‌ها گام موثری برای همگرایی منطقه بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای باشد.

وی درباره اظهارات نقل شده از رئیس جمهور فرانسه درباره همسایگان عراق و این‌که مشکل عراق همسایگانش است و عراق علاوه بر داعش توسط گروه‌های شبه نظامی شیعه نیز تضعیف شده است هم گفت: از اظهارات نسنجیده رئیس جمهوری فرانسه که این تلقی را ایجاد کرده که همسایگان مشکل عراق هستند ابراز تأسف می‌کنم و این نشان می‌دهد که فرانسه از واقعیات عراق چقدر فاصله دارد که امروز رئیس جمهوری فرانسه می‌تواند در خیابان‌های موصل قدم بزند، به خاطر همین فداکاری‌ها و جانفشانی‌ها و ایثاری است که جوانان عراقی و گروه‌های ضد تروریسم داعشی و گروه‌های شیعه در عراق انجام دادند و گروه‌های دیگری که در مقابل افراطی گری و خشونت ایستادند.

خطیب‌زاده بیان کرد: بدترین چیز، استفاده سیاسی برای پیشبرد اهداف کشورهای خاص است. توصیه می‌کنم یک بار نه تنها از کسانی که می‌دانند بپرسند بلکه امروز که در خیابان‌های موصل قدم می‌زنند از مردم موصل هم بپرسند چگونه داعش عقب رانده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد ارسال محموله‌های سوختی ایران به لبنان ابراز داشت: ارسال محموله‌های سوختی ایران به مشتریان خود در کشورهای مختلف، یک مسئله حاکمیتی است که نفت و سوخت خود را به کدام مشتریان و کشورهایی بفروشیم. نه آمریکا و نه کشورهای مختلف در جایگاه فراقانونی نیستند که بخواهند جلوی تجارت مشروع را بگیرند.

وی ادامه داد: ما برای تجارت خارجی مشروع خود بسیار جدی هستیم و همگان بدانند تجارت مشروع جزو اولیات و بدهیات حقوق بین‌الملل است. برای فروش محموله سوختی به لبنان نیز همین مسیر را رفتیم و تا زمانی که مشتری داشته باشیم، این مسیر ادامه می‌یابد.

به گفته خطیب زاده، مردم لبنان مردم ثروتمند هستندی، نیازمند اعانه نیستند و می‌توانند نیازهای خود را تامین کنند. فقط برخی از کشورها باید از سیاسی کردن مسائل دست بردارند و اجازه دهند مردم لبنان نیازهای خود را تامین کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه ایران به سوریه و اینکه آیا با توجه به خواست ایران برای حضور دمشق در کنفرانس بغداد، آیا این سفر به منظور دلجویی صورت گرفته یا سفری از پیش تعیین شده بود، بیان کرد: البته میزبان این اجلاس تهران نبود اما بنده پیش از این هم اعلام کردم اگر اجلاسی منطقه‌ای برای حمایت از عراق باشد، جای سوریه خالی است.

وی یادآورشد: یکی از اهداف ما همیشه نزدیکی همسایگان‌مان بوده است. ما احساس می‌کنیم اجلاس عراق و سفر به سوریه در همین راستا است. سفر امیرعبداللهیان به عراق به عنوان اولین سفر خارجی، پیام خاص خودش را دارد و سفر به سوریه نیز پیام خاص خود را نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای و تداوم آن در این حوزه دارد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: قطعا در دمشق گفت‌وگوهایی درباره نشست بغداد صورت گرفته اما مهمتر از آن، رابطه دوجانبه و محور مقاومت است که سوریه نقش قابل توجهی در این محور دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران و مصر گفت‌وگویی در بغداد داشتند،‌ گفت: عموما در جریان برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای رایزنی‌های مختلفی بین کشورهای شرکت‌کننده به سبک و سیاق‌های مختلفی انجام می‌شود. برخی از این مذاکرات دوجانبه، برخی چندجانبه و برخی نیز در حاشیه آن اجلاس انجام می‌شود. همانطور که خودتان مشاهده کردید در جریان نشست بغداد گفت‌وگوهایی بین امیرعبداللهیان و رئیس‌جمهور مصر صورت گرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا