سرخط خبرهاسیاسی

رئیس دستگاه امنیت لبنان برای وساطت میان عون و میقاتی در تشکیل دولت وارد عمل شد

منابع آگاه از وساطت «عباس ابراهیم» برای حل اختلافات میان «میشل عون» و «نجیب میقاتی» در موضوع تشکیل دولت لبنان خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه از وساطت «عباس ابراهیم»، رئیس دستگاه امنیت عمومی لبنان، برای حل اختلافات میان «میشل عون» و «نجیب میقاتی» در موضوع تشکیل دولت لبنان خبر دادند.

به گزارش نشریه عراقی «الصباح»، یک منبع بلندپایه سیاسی لبنانی تأکید کرد که روند مذاکرات رئیس جمهوری لبنان و مأمور تشکیل کابینه در این کشور بار دیگر به بن‌بست رسیده و در پی آن رئیس دستگاه امنیت عمومی وارد عمل شده تا ظرف 48 ساعت یا با حل اختلافات، تشکیل دولت اعلام شود یا با شکست مذاکرات، میقاتی انصراف خود را اعلام کند.

براساس این گزارش، «حسین الخلیل»، معاون سیاسی دبیر کل حزب الله لبنان، از دو هفته پیش در حال بررسی و پیگیری موضوع تشکیل دولت است و پس از دیدارهای متعدد با طرف‌های ذی‌ربط در لبنان گزارشی به «سیدحسن نصرالله» در این باره ارائه کرده و به صلاحدید وی «عباس ابراهیم» وارد عمل شده تا روند تشکیل دولت را وارد فاز تازه‌ای کند.

عباس ابراهیم که شخصیتی دارای مقبولیت بالا میان نیروهای سیاسی لبنان و دارای تجربه‌ای طولانی در وساطت برای حل اختلافات است، در دو روز گذشته مذاکراتی را با وزرای مسیحی مورد نظر میشل عون آغاز کرده است.

براساس این گزارش، میشل عون بر انتخاب دو وزیر مسیحی تأکید دارد تا به این ترتیب یک سوم کابینه را در اختیار خود داشته باشد و این چیزی است که میقاتی با آن موافقت نمی‌کند.

طبق قانون اساسی لبنان، در صورت عدم مشارکت یک سوم وزرا در جلسه، جلسات کابینه فاقد حد نصاب قانونی خواهد بود و رئیس جمهوری لبنان در صدد دستیابی به این یک سوم برای مهار کامل دولت لبنان است.یکی از علل شکست «سعد الحریری» در تشکیل دولت نیز همین موضوع بود.

براساس این گزارش، پیشنهاد عباس ابراهیم این است که دو وزیر مسیحی مورد نظر عون افرادی مستقل باشند تا هم یک سوم مورد نظر عون تأمین شود هم تضمینی درباره عمل به دستور رئیس جمهوری برای شرکت نکردن در جلسات دولت ندهند.

این گزارش تأکید کرده که هنوز معلوم نیست که عون و میقاتی تا چه حد با این پیشنهاد موافقت کنند، اما در صورت بازشدن این گره، اصلی ترین مانع تشکیل دولت در لبنان برطرف خواهد شد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا