اقتصادیخبر اولسیاسی

بدهی زیاد عراق به ایران، علت کاهش شدید صادرات گاز

یک منبع مطلع فاش کرد که علت کاهش شدید صادرات گاز ایران به عراق، بدهی زیاد عراق به ایران است.

میدل ایست نیوز: وزارت برق عراق روز گذشته اعلام کرد که ایران صادرات گاز خود به عراق را به طور ناگهانی 41 میلیون متر مکعب کاهش داد.

وزارت برق عراق با اعلام اینکه کاهش شدید صادرات گاز ایران به عراق ریسک قطعی های گسترده برق را به همراه دارد، گفت که صادرات گاز به مناطق مرکزی و جنوبی از 49 به 8 میلیون متر مکعب در روز کاهش یافت و این امر موجب از دست رفتن تولید 5500 مگاوات برق عراق شده است.

در همین رابطه برخی در عراق علت کاهش صادرات گاز ایران به عراق را فشار ایران بر عراق برای ورود شمار کثیری از زائران ایرانی به این کشور برای شرکت در مراسم اربعین حسینی عنوان کردند.

پایگاه خبری روسیا الیوم در همین راستا به نقل از یک منبع در عراق گزارش داد که ایران به دنبال ورود نیم میلیون زائر یا بیشتر به عراق برای شرکت در مراسم اربعین است اما دولت عراق می گوید این تعداد باید کاهش یابد.

این درحالی است که یک منبع مطلع به «میدل ایست نیوز» گفته که کاهش صادرات گاز ایران به عراق ارتباطی با مراسم اربعین و فشار ایران بر عراق ندارد و تنها به دلیل بدهی زیاد عراق به ایران، صادرات گاز ایران به عراق کاهش یافته است.

در عین حال گفته می‌شود افزایش مصرف گاز در داخل ایران نیز بر کاهش صادرات گاز این کشور به عراق موثر بوده است.

وزارت برق عراق بابت واردات گاز چند میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است که بخشی از آن در بانک تجارت عراق مسدود و غیرقابل استفاده مانده است.

پیشتر «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی دولت های گذشته در زمینه بحران برق عراق تصریح کرد که «برادران ما در جمهوری اسلامی ایران در تزریق گاز کم نگذاشتند با وجود اینکه دشواری هایی در دریافت بهای آن به علت تحریم های تحمیلی داشتند.»

الکاظمی با تاکید بر اینکه «ایران هم حقوقی برای ملت خود قائل است» به بدهی های برق عراق به ایران و تحریم های آمریکا اشاره کرده و گفته بود: درباره اعطای تمام بدهی های ایران برای واردات گاز و برق جدی هستیم و به زودی پیشرفتی در این باره حاصل خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا