خبر اولسیاسی

شخصیتهای عراقی و ایرانی که درگذشت آیت الله العظمی سید محمدسعید الحکیم را تسلیت گفتند

شماری از شخصیت های عراقی و ایرانی درگذشت آیت الله العظمی سید محمدسعید الحکیم را تسلیت گفتند.

میدل ایست نیوز: شماری از مراجع و علما و شخصیتهای برجسته عراقی و ایرانی در پیام های جداگانه ای، درگذشت «آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم»، مرجع عالیقدر تشیع در عراق را تسلیت گفتند.

* پیام تسلیت مراجع و علمای عراق و ایران

 

آیت الله العظمی سیستانی مرجعیت اعلای شیعیان عراق با انتشار پیامی رحلت آیت الله العظمی سیدمحمدسعید الحکیم را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده: با تأثر و تأسف فراوان خبر رحلت عالم ربانی، فقیه اهل بیت(ع) آیت الله سیدمحمدسعید طباطبائی حکیم را دریافت کردم.

این پیام افزوده: حوزه علمیه نجف اشرف با فقدان وی یکی از چهره‌های شاخص و فقهای مبرز خود را از دست داد، کسی که جان شریف خود را وقف نصرت دین و مذهب و زندگی‌اش را وقف خدمت به علم و اهل علم کرد و میراث علمی والایی به جای نهاد که جایگاه بس رفیع دارد.

مرجعیت اعلای شیعه این مصیبت را به حضرت ولی عصر(عج) و حوزه‌های علمیه و خاندان حکیم و همه مؤمنان تسلیت گفته و از خداوند برای آن فقید اعلی علیین و محشور شدن با اولیائش محمد و آل محمد(ص) و برای خاندان و دوستدارانش صبر و تسلای خاطر طلب کرده است.

آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید ایران ارتحال آیت‌الله سید محمد سعید الحکیم مرجعیت عالی عراق را تسلیت گفت.

آیت الله وحید خراسانی طی تماس تلفنی با فرزند وی حجت الاسلام و المسلمین سید ریاض حکیم، ضمن تسلیت و هم دردی، از خداوند متعال علو درجات ایشان و اجر جزیل و صبر جمیل برای بیت ایشان را مسالت نمودند.

دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی در پیامی، درگذشت حضرت آیت الله سید محمدسعید حکیم را تسلیت گفت.

در پیام دفتر مرجع تقلید شیعیان آمده است: ضایعه ارتحال فقیه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، آیت‌الله‌العظمی آقای حاج سید محمدسعید حکیم(ره) را به محضر شریف امام عصر (عجل‌الله تعالی فرجه)، حوزه‌های علمیه و مراجع معظم تقلید، خاصه حوزه عریق نجف اشرف و همچنین عموم شاگردان و علاقه‌مندان و بیت مکرم ایشان تسلیت می‌گوییم.

این فقیه بزرگوار، عمر بابرکت خویش را در مسیر نورانی خدمت به مکتب اهل‌بیت رسول‌الله (علیهم‌السلام) و نشر معارف اصیل مذهب گذراند.

 آیت الله محمد اسحاق الفیاض از مراجع تقلید عراق در پیامی درگذشت آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم، مرجع عالیقدر تشیع در عراق را تسلیت گفت.

در پیام آیت الله الفیاض آمده است: با حزن و اندوه فراوان از درگذشت فقیه اهل بیت علیهم السلام، آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم (قدس سره) که عمر مبارکش را در گسترش تعالیم اهل بیت و خدمت به مومنان و حوزه علمیه صرف کرد، با خبر شدیم.

آیت الله الفیاض، درگذشت این عالم و مرجع بزرگ را به امام زمان، حوزه های علمیه و خاندان بزرگوار الحکیم به خصوص فرزندان و برادران بزرگوار و همه مومنان تسلیت گفت.

ایشان از خداوند متعال خواست این مرحوم را مورد رحمت واسعه خود قرار داده و ایشان را با اجداد مطهرش محشور کند و به خانواده، بستگان و دوستداران ایشان صبر دهد.

آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید در ایران نیز در پیام تسلیت خود تاکید کرد: در سالروز شهادت حضرت علی بن الحسین، زین العابدین(ع)، ارتحال عالم بزرگوار و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد سعید حکیم که از خاندان بزرگ علم و فقاهت ، جهاد و شهادت بودند، موجب تأثر و تأسف گردید.

در این پیام افزوده شده است: ایشان در کنار تالیف و تدریس معارف اسلامی و نشر فرهنگ اهل بیت عصمت وطهارت(ع) و تربیت طلاب علوم دینی هرگز از حق طلبی دست بر نداشت. جهاد فی سبیل الله و تحمل زندان حزب بعث در سالیان طولانی، از معظم له چهره ای ماندگار در احقاق الحق و ازهاق الباطل به یادگار گذاشت.

در این پیام تصریح شده است: اینجانب ارتحال این عالم ربانی را به محضر حضرت ولی‌عصر (اروحنا له الفداء) ، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های‌ علمیه ‌نجف و قم، خاندان رفیع حکیم، مخصوصاً فرزندان معزز ایشان، شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت گفته و رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ایران نیز در پیامی درگذشت این عالم بزرگوار را تسلیت گفت.

در پیام ایشان آمده است: با اندوه و تاسف بسیار از وفات علامه آیت الله العظمی سید محمد سعید الطباطبایی الحکیم با خبر شدیم.

آیت الله سبحانی در ادامه پیامش افزود: این جهان یکی از علمای نادر خود را از دست داد که امکان پر کردن جای خالی ایشان وجود ندارد، ایشان یکی از ستون های مرجعیت دینی در نجف اشرف و جهان اسلام بود. ایشان عمر شریف خود را در راه خدمت به مذهب اهل بیت صرف کرد و آثار بسیار ایشان دلیلی بر تلاش های مخلصانه شان است.

آیت الله سبحانی درگذشت آیت الله العظمی الحکیم را به امام زمان (عج)، روسا و فضلای حوزه های علمیه نجف اشرف و خاندان الحکیم به خصوص فرزند صالح ایشان سید ریاض الحکیم تسلیت گفت.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه ایران با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت الله حکیم به حوزه های علمیه قم و حوزه علمیه نجف گفت: وی از خاندان بزرگ علم و فقاهت و اجتهاد و جهاد و شهادت و تقوی بودند و اسوه و الگوی فاخری از صبر و مقاومت برای طلاب و فضلای حوزه های علمیه در سراسر عالم تشیع و جهان اسلام به شمار می رفتند.

وی افزوده است: در ایام سوگواری سالار شهیدان(ع) و در سالروز شهادت حضرت امام علی بن الحسین (ع)، عروج ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد سعید حکیم موجب اندوه فراوان گردید.

اعرافی ادامه داده است: ایشان که از پیشگامان جهاد بر علیه دشمنان اسلام بودند در راه احقاق کلمه الحق و تبلیغ معارف ناب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از هیچ کوششی فرو گذار ننموده و تحمل زندان و شکنجه در رژیم بعث عراق خود گواه از جان گذشتگی این فقیه مجاهد بود و آثار علمی و فقهی فراوان از ایشان به یادگار مانده و ذخیره ای برای حوزه  های علمیه بشمار می آید.

مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرده است: وی از خاندان بزرگ علم و فقاهت و اجتهاد و جهاد و شهادت و تقوی بودند و اسوه و الگوی فاخری از صبر و مقاومت برای طلاب و فضلای حوزه های علمیه در سراسر عالم تشیع و جهان اسلام به شمار می رفتند.

آیت الله محمد تقی المدرسی از علمای عراق در بیانیه ای گفت: با شوک و اندوه فراوان از درگذشت آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم، پس از عمری مبارک و سرشار از عطای فقهی و تحمل آسیب و زندان در راه خدا و رهبری امت در شرایط سخت به همراه سایر مراجع تقلید، با خبر شدیم.

ایشان درگذشت این عالم بزرگ را به امام زمان عجل الله فرجه الشریف، مراجع بزرگوار، حوزه های علمیه و سایر مومنان طرفدار ایشان در جهان تسلیت گفتند و تاکید کردند که مرجعیت سد نفوذ ناپذیری در برابر هجمه های گمراه کننده فکری بوده و هنوز خواهد بود همچنان که بزرگترین مدافع حقوق مردم و ارزش های وحیانی نیز بوده است.

آیت الله شیخ محمد الیعقوبی از علمای نجف اشرف نیز در بیانیه ای ضمن تسلیت درگذشت آیت الله العظمی الحکیم، از خداوند متعال خواست که پاداشی هم‌سان سختی‌ها و شکنجه‌هایی که آن عالم بزرگ در زندان‌های رژیم بعث دید و متناسب با آثار گران‌قدر علمی آن مرحوم به وی عطا کند.

 

* پیام تسلیت شخصیتهای عراقی

 

برهم صالح رئیس جمهوری عراق، با انتشار بیانیه‌ای این حادثه را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: با تسلیم در برابر قضا و قدر الهی خبر رحلت مرجع عالی‌قدر آیت الله العظمی سیدمحمدسعید الحکیم را دریافت کردیم.

او افزوده است: آن مرجع عالی‌قدر از چهره‌های شخص امت اسلامی بود که در میدان عدالت و ایمان و محبت علم را با عمل همراه کرده بود و با صبر جمیل و جهادی طولانی به رغم محنت‌هایی که دید مسیر جهادی شرافتمندانه خود را ادامه داد.

در این بیانیه آمده: این مصیبت بزرگ را به امت اسلامی و مراجع معظم و خاندان بزرگوار الحکیم تسلیت می‌گوییم و از خداوند برای آنان تسلای خاطر و برای آن فقید رحمت و مغفرت می‌طلبیم. خداوند آن مرحوم را با سلف صالحش از علمای اعلام و مراجع عظام و ائمه اطهار محشور گرداند.

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، نیز با انتشار بیانیه‌ای رسمی رحلت آیت الله العظمی سیدمحمدسعید الحکیم را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: با دلی آکنده از غم و راضی به قضا و قدر الهی رحلت مرجع عالی‌قدر حضرت آیت الله العظمی سیدمحمدسعید الحکیم را به امت اسلامی و ملت عراق و مرجعیت آگاه و حوزه‌های علمیه و خاندان بزرگوار الحکیم تسلیت می‌گویم.

این بیانیه افزوده است: روح آن عالم بزرگوار پس از عمری خدمت به علم و فقاهت و اجتهاد و حضور پررنگ در دل‌های مسلمانان به خالقش پیوست، او سال‌هایی از عمر مبارک خود را به جهاد علیه دیکتاتوری گذراند و در زندان‌های بعث سخت‌ترین شکنجه‌ها را دید و همه توان خود برای جمع آوردن امت اسلام بر کلمه واحده‌ای که رسالت محمدی بود صرف کرد و میراثی گرانبار از تسامح و محبت و خدمت به همه مردم عراق به جای گذاشت که موجب افتخار و جاودانه ماندن یاد او در گذر نسل‌ها و روشن‌ترین مصداق کلام امیر المؤمنین است که فرمود: العلماء باقون ما بقی الدهر، اعیانهم مفقوده و امثالهم در القلوب موجودة [تا روزگار در کار است، جاودانه‌اند، اجسادشان در میان نیست اما مثالشان در دل‌ها ماندگار است].

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز در پیام تسلیت خود گفت: با حزن و اندوه بسیار، از وفات نمادی از نمادهای دینی نجف و یکی از سرشناسان آن، مرجع بزرگ آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم (قدس سره) با خبر شدیم.

وی در ادامه افزود: در این مصیبت بزرگ، عمیق ترین تسلیت و صادقانه ترین همدردی خود را با امت اسلام، مراجع عظام و خاندان بزرگوار الحکیم، ابراز می کنیم و از خداوند می خواهیم به آنها صبر دهد، مرحوم را مورد رحمت واسعه خود و جایگاه ایشان را در بهشت و در بندگان صالحش قرار دهد.

سیدعمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی در گذشت آیت الله العظمی حکیم از مراجع عالیقدر شیعه را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: رحلت یکی از شاخص‌ترین چهره‌های شهر علم و فقاهت نجف اشرف و حوزه‌های علمیه و یکی از ارکان معرفت و هدایت و فقاهت مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمدسعید حکیم، بزرگ خاندان حکیم، خاندان علم و فقاهت و شهادت، فاجعه‌ای بزرگ برای ما و مسلمانان و پیروان اهل بیت و ملت عراق است.

این عالم بزرگ چهره‌ای ممتاز در زهد و علم و اهتمام به دین و میهن بود که پس از عمری تدریس و پرورش نسلی از علمای عامل و تحکیم مبانی مکتب اهل بیت(ع) در فقه و اصول و عقیده و جهاد در راه خداوند و تحمل سختی‌ها و زندان‌های تاریک رژیم دیکتاتوری، در حالی به لقای خداوند پیوست خداوند از او راضی و او به رحمت خداوند راضی بود.

این مصیبت بزرگ را به حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) و امت اسلامی و مراجع معظم تقلید و ملت سرفراز عراق و خاندان حکیم به‌خصوص برادران و فرزندان آن فقید تسلیت می‌گوییم. از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید را مشمول رحمت واسعه خود قرار دهد و او را در اعلی علیین در کنار انبیا و صلحا جای دهد که بهترین هم‌نشینان‌اند. فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر. همچنین از خداوند متعال برای خود و خاندان و شاگران و مقلدان و دوستدارانش صبر و اجر طلب می‌کنیم.

مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان نیز درگذشت آیت الله العظمی الحکیم را به خاندان الحکیم، جهان اسلام و مراجع بزرگ دین تسلیت گفت.

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز از دیگر کسانی است که درگذشت این عالم بزرگوار را در پیامی تسلیت گفت.

وی در این پیام گفت: با حزن و اندوه فراوان از وفات مرجع دینی بزرگ آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم (قدس الله سره) با خبر شدیم، ایشان یکی از سرشناسان در فقه و اجتهاد بود و زندگانی خود را صرف مبارزه علیه ستم و تعمیق اصول برادری و محبت و رواداری بین همه طیف های ملت کرد.

رئیس اقلیم کردستان با تسلیت درگذشت این عالم به خاندان الحکیم، مراجع بزرگ دینی و ملت عراق، از خداوند خواست مرحوم را مورد رحمت واسعه خود قرار دهد و بهشت را جایگاهش گرداند.

سازمان الحشد الشعبی با انتشار بیانیه‌ای رسمی رحلت آیت الله العظمی سیدمحمدسعید طباطبائی الحکیم را تسلیت گفت.

در بیانیه رسمی این سازمان ضمن تسلیت این حادثه ناگوار، تأکید شده که آن مرجع بزرگوار چهره‌های ماندگار در حوزه‌های علمیه و حلقه‌های علمی دینی و حمایت از نهادهای اجتماعی بود و سابقه‌ای طولانی در مبارزه با رژیم بعث داشت و در مراحل سختی که بر ملت عراق گذشت از جمله تروریسم خونبار و پیامدهای سخت آن که به تأسیس الحشد الشعبی انجامید مدافع جنبش جهادی در عراق بود و در کنار دیگر مراجع معظم تقلید توصیه‌های پدرانه خود را از این سازمان دریغ نکرد.

در این بیانیه تأکید شده که میراث این مرجع بزرگ میراثی بزرگ است که نور هدایت در راه حفظ دین و مقدسات خواهد ماند.

آلا طالبانی رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان نیز با تسلیت درگذشت آیت الله العظمی الحکیم، تاکید کرد که ایشان ستون مستحکمی از ستون های حوزه علمیه بودند.

طالبانی در پیامی گفت: با رضایت و تسلیم در برابر قضای الهی، از درگذشت عالم و مرجع بزرگ آیت الله العظمی سید محمد سعید الطباطبایی الحکیم با خبر شدیم.

وی در ادامه افزود: ایشان ستون مستحکمی از ستون های حوزه علمیه بودند و با وجود ظلم و ستمی که در زمان نظام سابق به ایشان روا داشته شد، عمر خود را صرف گسترش رسالت محمدی و دفاع از ارزش های آسمانی کردند و نمونه ای از صلح و رواداری بودند؛ از دست دادن ایشان خسارتی بزرگ و دردناک به همه مسلمانان است.

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق، هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح، فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی و حیدر العبادی رئیس ائتلاف النصر و نخست وزیر سابق عراق نیز طی بیانیه‌هایی درگذشت آیت الله حکیم را تسلیت گفته‌اند.

در ادامه پیام‌های تسلیت در پی درگذشت آیت الله سید محمد سعید حکیم، عبد الغنی الاسدی رئیس دستگاه امنیت ملی، نبیل کاظم عبد الصاحب وزیر آموزش عالی عراق، عدنان درجال وزیر ورزش و جوانان عراق، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، عتبه‌های مقدس حسینی و عباسی و بسیاری از مقامات و نهادهای دیگر عراقی در پیام‌ها و بیانیه‌هایی جداگانه درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفتند.

* پیام تسلیت شخصیتهای ایرانی

 

 سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، در پیامی با تسلیت درگذشت فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید محمدسعید حکیم، اظهار داشت: ایشان که به عنوان یکی از ستون‌های فقاهت و مرجعیت در عراق می‌درخشید عمر شریف خود را در راه ترویج اسلام و مکتب اهل بیت سپری نمود.

در پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران آمده است: با نهایت تأسف و تألم خبر درگذشت عالم ربانی و فقیه عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمدسعید الطباطبایی الحکیم را مطلع شدم. ایشان که به عنوان یکی از ستون‌های فقاهت و مرجعیت در عراق می‌درخشید عمر شریف خود را در راه ترویج اسلام و مکتب اهل بیت سپری نمود. مبارزات پیگیر آن مرجع دینی در دفاع از حقوق ملت عراق که به سال‌ها اسارت ایشان در زندان‌های رژیم بعث صدام انجامید در تاریخ مبارزات مردم عراق به عنوان سند متقن حضور همیشگی علمای اسلام در کنار مردم می‌درخشد.
بدون شک مرحوم آیت‌الله محمدسعید حکیم، در کنار سایر اعضای خاندان بزرگ حکیم، نقشی بی‌بدیل و پررنگ در حمایت از مردم عراق، دستیابی آنها به آزادی و استقلال و حمایت بی‌دریغ از حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و وحدت آنها در عراق جدید داشته است. بی‌تردید فقدان این عالم جلیل‌القدر ضربه بزرگی برای حوزه‌های علمیه جهان اسلام، بویژه حوزه علمیه نجف اشرف است.

اینجانب درگذشت این عالم ربانی و فقیه عالیقدر شیعه را به امام عصر(عج)، حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید، بویژه مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی سیستانی، ملت عراق و خاندان حکیم تسلیت عرض می‌کنم.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی درگذشت آیت الله العظمی سیدمحمدسعید طباطبائی حکیم را تسلیت گفت.

در پیام وزیر امور خارجه ایران چنین آمده است:

«درگذشت مرجع عالی‌قدر، آیت الله العظمی سید محمد سعید طباطبایی حکیم  موجب تأسف و تأثر عمیق شد.

عمر پربار و پر برکت آن عالم نستوه و فقیه مجاهد در دفاع از مبانی دین و مذهب، گسترش اندیشه ناب مبانی تشیع، حق مداری و مبارزه با ظلم و دیکتاتوری رژیم بعث گذشت. آن فقیه فرزانه با تلاش های علمی و مجاهدت‌های عملی خویش میراث و سرمایه‌ای ارزنده را برای جهان اسلام به یادگار گذاشت.»

در این پیام آمده است: «اینجانب، این ضایعهٔ بزرگ و غم‌بار را به جهان اسلام و تشیع، مقام معظم رهبری، مراجع عظام، علمای اسلام، حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه مبارکه نجف اشرف، مقلدان آن فقیه عالیقدر و خاندان بزرگ حکیم و همچنین دولت و‌ ملت عراق تسلیت می‌گویم و برای آن فقیه فقید، غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان و به ویژه بیت معزز ایشان آرزوی صبر و اجر دارم.»

سید حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران در پیامی به «سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق درگذشت مرجع عالیقدر و عالم وارسته حضرت آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم را تسلیت گفت.

وی در این پیام گفت: درگذشت مرجع عالیقدر و عالم وارسته حضرت آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم(قدس الله سره) موجب تأثر و تألم گردید.

سید حسن خمینی در ادامه افزود: بی شک آن بزرگوار از استوانه های برجسته فقاهت در حوزه علمیه نجف به حساب می آمدند و همواره در مسیر اعتلای مکتب نورانی تشیع خدمات برجسته داشتند.

وی ادامه داد: انتساب به خاندان مکرم و بیت معظم جد امجدشان آیت الله العظمی حکیم و پیوستگی با مبارزات و مجاهدات آن دودمان نیز از زمره نکات برجسته ای است که آن فقید سعید همراه داشت.

سید حسن خمینی ضمن عرض تسلیت به بیت مکرم خصوصا آیت‌الله‌زادگان معظم، از خدای متعال علو درجات ایشان را مسألت کرد.

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در پیامی گفت: با حزن و اندوه فراوان از درگذشت مرجع دینی بزرگ آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم با خبر شدیم.

وی در ادامه افزود: ایشان میراث فکری و گران بهایی از دانش و علوم برجای گذاشتند و عمر شریف خود را در راه خدمت به اسلام و دفاع از آن و تعالیم مبارکش صرف کردند.

سفارت ایران در بغداد نیز درگذشت آیت الله العظمی الحکیم را تسلیت گفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا