اجتماعیخبر اولسیاسی

توقف صدور ویزای فرودگاهی عراق برای زائران ایرانی + سند

منابع آگاه از توقف صدور ویزای فرودگاهی برای زائران ایرانی که با پرواز هواپیمایی ملی عراق به این کشور سفر کنند، خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه از توقف صدور ویزای فرودگاهی برای زائران ایرانی که با پرواز هواپیمایی ملی عراق به این کشور سفر کنند خبر داده‌اند.

براساس سندی که «میدل ایست نیوز» به آن دست یافته ژنرال «محمد البیاتی» منشی شخصی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در نامه‌ای به وزیر کشور عراق تأکید کرده که نخست‌وزیر عراق با توقف صدور روادید برای زایران عتبات و منحصر کردن صدور روادید به سازمان گردشگری در وزارت فرهنگ موافقت کرده است.

این سند تأکید کرده که سازمان گردشگری تنها نهاد قانونی است که حق صدور روادید برای تورهای گردشگری و گروه های زیارتی را دارد و این کار ازطریق شرکت‌های مجاز پس از رزرو هتل و برنامه مشخص گردشگری که در آن روند ورود و خروج و جابه‌جایی گروه‌های زایران عتبات مقدس کاملا مشخص و تنظیم شده باشد انجام می‌شود تا بخش اقتصادی و گردشگری در کشور رونق پیدا کند.

همزمان و در پی سردرگمی زائران ایرانی که با تهیه بلیط پرواز هواپیمایی ملی عراق در پی سفر به این کشور بودند، حسن خوشخو، مدیر کل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در ایران خبر داد که در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها از جمله عراق ویزا به صورت انفرادی برای مسافران صادر نمی‌کنند.

خوشخو بیان کرد: پذیرش مسافر برای کشور عراق تنها برای اتباع این کشور و دیپلمات‌ها بوده و به هیچ عنوان به صورت انفرادی ویزا صادر نمی‌کند که البته تعطیلات و ایام محرم باعث شد که برخی از آژانس‌ها از این فرصت سوء استفاده کرده و به بهانه آنکه ویزا برای مسافران در کشور عراق صادر می‌شود اقدام به فروش بلیت کردند که همین خود باعث آواره شدن تعداد زیادی از مسافران در این ایام شد.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ آژانس مسافرتی ویزا برای کشور عراق نمی‌تواند تهیه کند، افزود: مسافران برای سفر به عراق حتما از سفارتخانه و یا دستگاه‌های مسئول تهیه کنند تا در هنگام سفر به این کشور برای آن‌ها مشکلی ایجاد نشود و البته در حال حاضر مسافران به صورت معمولی نمی‌توانند به این کشور سفر کنند.

او ادامه داد: در این تعطیلات بسیاری از مسافران ایرانی به کشور عراق سفر کرده و به دلیل آنکه برای آن‌ها هیچ ویزای صادر نشده بود تعدادی از آن‌ها در فرودگاه این کشور آواره شدند.

در ماه ژوئیه گذشته، شورای عالی بهداشت و سلامت عراق در جلسه‌ای به ریاست مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، برگزار شد ضوابط تردد زایران و گردشگران به عراق را اعلام کرد.

براساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق در راستای تقویت گردشگری دینی در این کشور، هر زائری که وارد عراق می‌شود باید با هزینه خود در فرودگاه‌های بغداد و نجف اشرف آزمایش PCR بدهد و در صورت مثبت بودن آزمایش وارد قرنطینه شود.

همچنین زائران بیشتر از 7 روز اجازه ماندن در خاک عراق را ندارند.

این بیانیه درباره صدور روادید برای زائران تأکید کرده که زائران باید به صورت گروه‌های حداقل 5 نفره و با ضمانت یک شرکت گردشگری مورد تأیید سازمان گردشگری عراق درخواست روادید بدهند و شرکت مزبور موظف به تنظیم برنامه کامل برای زایران شامل آزمایش، تردد در عراق، رزرو محل اقامت، تأمین غذا و بهداشت است.

برای افراد کم‌تر از گروه 5 نفره هم درصورتی که قبلا در هتل‌های درجه یک یا ممتاز رزرو کرده باشند، روادید صادر می‌شود.

این بیانیه افزوده که گروه‌های گردشگر 5 نفر به بالا درصورتی که با خطوط هوایی العراقیه وارد فرودگاه‌های بغداد یا نجف اشرف شوند، ویزای فرودگاهی دریافت می‌کنند.

براساس این بیانیه، سازمان گردشگری عراق موظف به اعلام لیست هتل‌های درجه یک یا ممتاز و نام‌های شرکت‌های گردشگری مورد تأیید و هماهنگی‌های لازم با وزارت خارجه و کشور شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا