خبر اولسیاسی

دیدار قریب الوقوع بنت و السیسی؛ اختلافات بر سر دستور کار نشست

منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند تماس‌ها میان قاهره و تل‌آویو برای مشخص‌سازی پرونده‌های مورد بحث در سفر قریب الوقوع «نفتالی بنت» به شرم الشیخ ادامه دارد.

میدل ایست نیوز: منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند تماس‌ها میان نهاد ریاست جمهوری مصر و دفتر نخست‌وزیری اسرائیل برای مشخص‌سازی پرونده‌های مورد بحث در سفر قریب الوقوع «نفتالی بنت» به شرم الشیخ ادامه دارد.

این در حالی است که دو طرف درخصوص برخی مسائل مربوط به نوار غزه، نحوه اطلاع‌رسانی درباره این سفر و زمان آن که به احتمال زیاد اواخر هفته جاری با اوایل هفته آتی خواهد بود، اختلاف‌نظر دارند.

سفر بنت به مصر، نخستین سفر نخست‌وزیر اسرائیل از سال 2010 میلادی خواهد بود، از همین رو مقامات مصری در تلاش هستند تا این سفر به دور از چشم رسانه‌ها انجام شود تا در داخل مصر مورد انتقاد مردمی قرار نگیرند و در عین حال، هدف مورد نظر خود از این دیدار را که همگرایی با دولت بایدن و برقراری ارتباط مثبت با این کشور است را تامین کنند.

منابع مذکور مصری به العربی الجدید گفتند: مصر خواهان گنجاندن موضوعات چون رابطه مستقیم میان اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس، تبادل اسرا، تضمین بهبود اوضاع در غزه، کاهش محدودیت‌های عبور و مرور شهروندان فلسطینی در گذرگاه‌های مرزی و احیای مذاکرات مثبت درباره ترسیم مرزهای دریایی میان فلسطین و اسرائیل است اما بنت و مشاورانش در تلاشند تا مسیر مذاکرات با السیسی را به سمت و سویی دیگر سوق دهند و آن را محدود به گفت‌وگو درباره توافق احتمالی تبادل اسرا کنند چرا که از تاثیرات منفی پرونده‌های دیگر بر گروه‌های تندرو و راستگرا در داخل اسرائیل بیم دارند.

در همین رابطه، نهادهای تصمیم‌ساز مصر معتقدند که اکنون بیشتر از گذشته، زمان برای تحقق منافع فلسطین و احیای جایگاه برجسته مصر در مساله فلسطین به عنوان میانجی مورد اطمینان و ضامن اجرای تعهدات دو طرف مناسب است لذا سفر بنت دارای اهمیت زیادی است و نباید این سفر بدون بررسی و توافق بر سر مچندین مساله مرتبط با فلسطین به پایان برسد.

منابع دیپلماتیک مصری درباره پیشنهاد برگزاری نشست چهارجانبه در شرم الشیخ با حضور اردن، فلسطین و اسرائیل گفتند: ایده برگزاری این نشست موضوع تازه‌ای نیست و پیشتر دولت امریکا به هنگام رونمایی از طرح معامله قرن، آن را مطرح کرده بود و مورد استقبال قاهره هم قرار گرفته بود اما در شرایط حاضر بنا به دلایلی برگزاری این نشست مطرح نیست و از مهم‌ترین این دلایل، عدم امکان تحقق اهداف مورد نظر و نیز عدم تمایل بنت و «محمود عباس» به برگزاری این نشست بنا به مشکلات داخلی بسیار است البته اگر نشست بنت و السیسی به نتیجه مورد نظر برسد، در صورت استقبال گروه‌های مقاومت فلسطین، پیشنهاد نشست چهارجانبه می‌تواند در بلندمدت دوباره مطرح شود.

در مقابل، منابع آگاه تصریح کردند مشاوران بنت که مسئول تماس‌ها با مصر هستند و هفته گذشته به صورت محرمانه به قاهره سفر کردند، در تلاشند تا دستور کار نشست بنت و السیسی تنها محدود به هماهنگی امنیتی در شبه جزیره سینا، همکاری مشترک اقتصادی، رابطه با دیگر کشورهای عربی، مساله سد النهضه و پرونده دریای مدیترانه شود.

در پرونده دریای مدیرانه، شاهد تحولات عدیده‌ای نظیر ورود امارات به عنوان سرمایه‌گذار در میدان گازی تامار اسرائیل است همچنین توافقاتی درباره اتصال میدان افرودیت قبرس با واحدهای مایع‌سازی گاز در ادکو و دمیاط مصر حاصل شده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا