خبر اولسیاسی

توضیح شرکت هواپیمایی «العراقیه» درباره حادثه خودداری از سوار کردن مسافران ایرانی

در پی مشکلات پیش آمده برای مسافران پرواز خطوط هوایی «العراقیه» از تهران به مقصد نجف اشرف، این شرکت با انتشار بیانیه‌ای رسمی در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

میدل ایست نیوز: در پی مشکلات پیش آمده برای مسافران پرواز خطوط هوایی «العراقیه» از تهران به مقصد نجف اشرف، این شرکت با انتشار بیانیه‌ای رسمی در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

روز جمعه این شرکت به علت نداشتن روادید ورود به عراق حاضر به سوار کردن مسافران ایرانی که بلیط تهیه کرده بودند نشد و در پی آن در دفتر این شرکت در فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران مشاجراتی رخ داد که با آسیب زدن به اموال این شرکت همراه بود.

در بیانیه رسمی شرکت هواپیمایی العراقیه که وابسته به وزارت حمل و نقل عراق است، تأکید شده که این حوادث غیر قابل توجیه است و افزوده که این شرکت موظف به اجرای مصوبات هیئت دولت و توصیه‌های کمیته عالی بهداشت و سلامت در کشور است.

این بیانیه با اشاره به سندی که «میدل ایست نیوز» پیش‌تر منتشر کرده بود، و به موجب آن انتقال مسافر به خاک عراق فقط منحصر به دریافت روادید از وزارت فرهنگ و گردشگری عراق شده بود، تأکید کرده که وظیفه‌اش اجرای این بخشنامه را ایجاب می‌کرده است.

شرکت هواپیمایی العراقیه افزوده که با هماهنگی‌هایی که انجام داده توانسته برای انتقال مسافرانی که روادید خود را پیش از صدور این بخشنامه دریافت کرده بودند موافقت‌های لازم را به دست آورد و در نتیجه یک پرواز اختصاصی با ظرفیت بالا در روز دوشنبه برای انتقال مسافران جامانده صورت گرفته است.

سندی که «میدل ایست نیوز» پیش از این منتشر کرده بود نشان می داد ژنرال «محمد البیاتی» منشی شخصی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در نامه‌ای به وزیر کشور عراق تأکید کرده که نخست‌وزیر عراق با توقف صدور روادید برای زایران عتبات و منحصر کردن صدور روادید به سازمان گردشگری در وزارت فرهنگ موافقت کرده است.

این سند تأکید کرده که سازمان گردشگری تنها نهاد قانونی است که حق صدور روادید برای تورهای گردشگری و گروه های زیارتی را دارد و این کار ازطریق شرکت‌های مجاز پس از رزرو هتل و برنامه مشخص گردشگری که در آن روند ورود و خروج و جابه‌جایی گروه‌های زایران عتبات مقدس کاملا مشخص و تنظیم شده باشد انجام می‌شود تا بخش اقتصادی و گردشگری در کشور رونق پیدا کند.

همزمان حسن خوشخو، مدیر کل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در ایران خبر داد که در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها از جمله عراق ویزا به صورت انفرادی برای مسافران صادر نمی‌کنند.

خوشخو بیان کرد: پذیرش مسافر برای کشور عراق تنها برای اتباع این کشور و دیپلمات‌ها بوده و به هیچ عنوان به صورت انفرادی ویزا صادر نمی‌کند که البته تعطیلات و ایام محرم باعث شد که برخی از آژانس‌ها از این فرصت سوء استفاده کنند و به بهانه آنکه ویزا برای مسافران در کشور عراق صادر می‌شود به فروش بلیت اقدام کردند که همین خود آواره شدن تعداد زیادی از مسافران در این ایام را باعث شد.

روز شنبه شورای عالی بهداشت و سلامت عراق در جلسه ای به ریاست «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، با ورود 30 هزار زائر ایرانی و 10 هزار زائر از کشورهای عضو شورای همکاری و سایر کشورها به عراق برای شرکت در مراسم اربعین حسینی فقط از طریق فرودگاه های عراق موافقت کرد.

براساس این مصوبه زائران باید گواهی پی سی آر منفی که 72 ساعت پیش از ورود به عراق اخذ شده باشد، همراه داشته باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا