اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

اقتصاد؛ عامل همگرایی میان ترکیه و امارات

پس از سخنان وزیر امور ترکیه در روند مثبت مذاکرات با امارات برای پایان دادن به اختلافات، به نظر می‌رسد که روابط سرد دو کشور پس از سال‌ها رو به گرمی نهاده است.

میدل ایست نیوز: پس از سخنان «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در روند مثبت مذاکرات با امارات برای پایان دادن به اختلافات، به نظر می‌رسد که روابط سرد دو کشور پس از سال‌ها رو به گرمی نهاده است.

چاووش اوغلو روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه NTV ترکیه اظهار داشت: در صورت اتخاذ گام‌های متقابل، امکان عادی‌سازی روابط میان ترکیه و امارات وجود دارد.

گام‌ها برای تحقق همگرایی

علیرغم اینکه ریشه اختلافات سیاسی میان دو کشور همچنان عمیق است اما اظهارنظر متقابل مسئولان ترکیه و امارات نشانگر آن است که دو کشور بر تقویت مناسبات اقتصادی و کاستن از شدن اختلافات ایدوئولوژیک تمرکز دارند؛ اختلافاتی که منجر به بروز وضعیت چندقطبی شدید در خاورمیانه شد.

پس از تماس‌ها و دیدارهای مسئولان دو کشور در سطح امنیتی و دیپلماتیک، «رجیب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه اوایل هفته گذشته با «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی تماس تلفنی برقرار کرد و درباره مناسبات دوجانبه و راهکارهای گسترش آن و سرمایه‌گذاری امارات در این کشور رایزنی کرد.

اردوغان همچنین پیش از این، با «طحنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی امارات در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرده بود، خبرگزاری رسمی امارات پس از این دیدار اعلام کرد ابوظبی خواهان گشودن چشم‌اندازهایی برای تقویت مناسبات با ترکیه در زمینه‌های حمل و نقل، بهداشت، انرژی و فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری است.

این گفت‌وگوها پس از آن انجام شد، که ترکیه تلاش‌هایی برای کاهش تنش با عربستان و مصر به عنوان متحدان امارات صورت داده بود و قرار است به زودی هیاتی مصری به آنکارا سفر کند. گرچه این تماس‌ها تاکنون به نتایج ملموسی دست نیافته است اما برخی ناظران معتقدند روند مذاکرات امارات با ترکیه روان‌تر و با سرعت بیشتری در جریان است.

هزینه اختلافات

اختلاف و مناسبات متشنج امارات و ترکیه به دلیل مواضع متناقض دو کشور در قبال مناعات منطقه شکل گرفت؛ ترکیه موضعی حمایتی از گروه اخوان المسلمین اتخاذ کرد، در حالی که امارات این گروه را تهدیدی سیاسی و امنیتی برای خود می‌داند.

در بحران محاصره قطر هم ترکیه در کنار دوحه و در مقابل امارات ایستاد همچنین آنکارا در مساله لیبی نیز به حمایت از دولت سراج پرداخت که در برابر نیروهای ژنرال حفتر که مورد حمایت امارات، مصر و دیگر کشورها قرار داشت، مبارزه می کرد اما دو کشور اخیرا به این درک رسیده‌اند که در حال پرداخت هزینه‌های اقتصادی تنش‌های ژئوپولتیک هستند.

در این میان، احساس به هزینه‌بر بودن این تنش‌ها بیشتر نزد مقامات ترکیه نمایان بود که میزان تورم به 19 درصد رسیده بود و هزینه‌های معیشتی شهروندان افزایش یافته و بانک‌ها برای حمایت از لیره اقدام به فروش 128 میلیارد دلار از ارزهای خارجی خود در سال گذشته کردند لذا اقدام ترکیه در درخواست از شبکه‌های ماهواره‌ای اخوانی و یا مخالف مصر که در این کشور فعالیت دارند در این سمت و سو قابل تفسیر است.

در همین رابطه، یک مسئول ترکیه‌ای به فرانس پرس گفت: هزینه تنش‌ها در مناسبات منطقه‌ای برای ترکیه و امارات غیر قابل تحمل است.

امارات که بزرگ‌ترین شریک تجاری آنکارا در منطقه است، اخیرا از طریق صندوق منابع مالی و حاکمیتی خود سرمایه‌گذاریی‌های هنگفتی در شرکت خرید اینترنتی «گتیر» کرده است.

اما در زمینه سیاسی، غلیه بر اختلافات امری دشوارتر به نظر می‌رسد به خصوص که مصر و متحدان خلیجی‌اش بر خروج نیروهای ترکیه و عناصر سوری از لیبی اصرار دارند.

منبع
ایندی‌بندتت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا