خبر اولسیاسی

عون: دولت جدید راهکارهای فوری برای مشکلات معیشتی پیدا کند/میقاتی: دولت من، دولت همه مردم لبنان است

رئیس جمهوری لبنان از دولت جدید خواست تا راهکارهایی فوری برای حل مشکلات معیشتی شهروندان پیدا کنند.

میدل ایست نیوز: «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان از دولت جدید خواست تا راهکارهایی فوری برای حل مشکلات معیشتی شهروندان پیدا کنند.

در مقابل، «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان هم تاکید کرد دولت متبوعش، دولتی برای همه مردم لبنان خواهد بود و تفاوتی میان موافق و مخالف قائل نخواهد شد.

عون امروز در نخستین جلسه خود با دولت میقاتی گفت: این چهارمین دولت در دو دوره ریاست جمهوری من است که پس از 13 ماه از فعالیت دولت پیشبرد امور تشکیل می شود و طی این مدت بحران معیشتی شدیدی به دلیل وخامت اوضاع پولی، مالی و اقتصادی شکل گرفت که شرایط معیشتی شهروندان به سطح بی‌سابقه‌ای تنزل پیدا کرد.

وی افزود: ما در برابر مسئولیت ملی و تاریخی بزرگی برای فعال‌سازی نقش حکومت و نهادهای دولتی و بازیابی اعتماد مردم قرار داریم، نباید این فرصت را از دست دهیم چرا که دیگر وقتی برای تعلل وجود ندارد.

عون در ادامه از میقاتی خواست که برای حل مشکلات معیشتی شهروندان و بهبودبخشی به اوضاع کشور راهکارهایی فوری پیاده کنند.

رئیس جمهوری لبنان ضمن تاکید بر فعالیت یکدست و هماهنگ دولت برای اجرای برنامه نجات اقتصاد و تمرکز بر تلاش‌ها به منظور تحقق منافع عالی ملی اظهار داشت: چالش‌های بسیاری پیش روی همه وزرا وجود دارد لذا توصیه می‌کنم کمتر حرف زده و بیشتر کار کنیم.

از سوی دیگر، میقاتی اظهار داشت: دولت متبوعش برای همه لبنانی‌ها تلاش خواهد کرد و هیچ تفاوتی میان موافق و مخالف قائل نخواهد شد، کارهای بسیاری برای انجام دادن وجود دارد.

وی در ادامه از وزرا خواست حضور رسانه‌ای خود را کاهش دهند چرا که مردم از حرف‌‌ها و وعده‌ها خسته شده است و می‌خواهد اقدامات عملی را مشاهده کند.

لبنان از سیزده ماه پیش تاکنون پس از آنکه حسان دیاب، سی و ششمین نخست ‌وزیر این کشور در اوت سال ۲۰۲۰، یک هفته پس از انفجار مرگبار انبار نیترات آمونیوم در بندر بیروت از سمت خود استفعا داد عملا از دولت باثبات محروم بود.

لبنان علاوه بر تبعات انفجار بیروت، به دلیل ناکارآمدی سیستم اجرایی و فساد حاکم بر دستگاه حاکمه که اعتراض‌‌های گسترده‌ای را به همراه داشته با بحران اقتصادی و کاهش شدید ارزش واحد پول نیز روبرو است.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد نیز با توجه به شرایط حاد اقتصادی در لبنان تخمین زده است که بیش از نیمی از ساکنان این کشور هم اکنون زیر خط فقر زندگی می کنند.

بانک جهانی پیش از این در گزارشی بحران اقتصادی حاکم بر لبنان را که از تابستان سال ۲۰۱۹ آغاز و روز به روز تشدید شده است از سال ۱۸۵۰ تاکنون بی‌سابقه توصیف کرده است.

میقاتی پس از ترور «رفیق حریری» در سال ۲۰۰۵ برای نخستین بار به‌عنوان رئیس دولت منصوب شد. و سپس برای یک دوره سه ساله دیگر طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ سکان هدایت دولت در لبنان را در دست گرفته بود.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا