اجتماعیخبر اول

پشت بام خوابی در عراق؛ لذتی که غیرممکن شده است

عادت قدیمی پشت بام خوابی در عراق در فصل تابستان، به دلایلی امنیتی و بهداشتی نظیر نبود امنیت در آسمان و سروصدا و آلودگی از بین رفته است.

میدل ایست نیوز: پشت بام خوابی در عراق، عادتی قدیمی که طی فصل تابستان در عراق انجام می شد، در شهرهای عراق از بین رفته است.

مردم در عراق این عادت را به دلایل مختلفی از جمله آلودگی، سروصدای ناشی از ژنراتورهای برق و نگرانی از سقوط گلوله بر سرشان کنار گذاشته اند.

عراق آب و هوایی گرم و خشکی دارد، از این رو پشت بام خوابی راه حل خوبی برای گذراندن شب محسوب می شد؛ عراقی ها در هنگام غروب سقف منازل خود را آب پاشی می کردند تا هوا برای خوابی راحت تلطیف شود.

این عادت حتی تا اوایل قرن بیستم میلادی و آمدن برق به شهرهای عراق نیز ادامه داشت تا اینکه در کمتر از دو دهه قبل به دلایل امنیتی و بهداشتی از بین رفت.

دلایل از بین رفتن پشت بام خوابی

در همین راستا، «جاسم الحسینی»، نویسنده و پژوهشگر در زمینه میراث عراق به العربی الجدید گفت که شهرهای عراق از جمله بغداد تا کمی پیش، در محاصره باغ ها و زمین های کشاورزی سرسبز و دارای درخت و گل و گیاه بودند که موجب می شد از گرمای هوا در تابستان کاسته شود و فضا با عطر و بوی گیاهان و گل ها تلطیف شود؛ امری که فضا را برای خوابی آرام و راحت بر پشت بام ها آماده می کرد.

وی در ادامه افزود که با آمدن برق به منازل عراقی ها و داشتن سرویس های سرمایشی نظیر کولر، باز هم عراقی ها خواب بر پشت بام منازل خود را ترجیح می دادند، چرا که حس خوب وصف نشدنی برایشان به ارمغان می آورد و معتقد بودند که استفاده از هوای طبیعی و نه هوای سرد مصنوعی سرویس های سرمایشی، برای سلامتیشان بهتر است.

الحسینی درباره دلایل از بین رفتن این عادت در میان عراقی ها توضیح داد که تغییراتی که در عراق و در سایه بحران های امنیتی و اقتصادی پی در پی طی بیش از 17 سال حاصل شده، در از بین رفتن این عادت نقش داشته؛ به گونه ای که شهروندان از کشاورزی دست کشیدند، باغ ها و مزارع خشک شدند و برخی دیگر نیز به مناطق مسکونی تبدیل شدند.

وی بیان کرد که طراحی منازل نیز تغییر یافته و منازل بزرگ و گسترده دارای باغ و پشت بام هایی که حداقل صد متر بودند، به منازل کوچک با متراژ 60 متر و پشت بام هایی به مساحت 20 متر تبدیل شدند که آن هم به دلیل نزدیکی ساختمان ها و دیوارهای بلند امکان بهره مندی از هوای تازه را ندارد.

این نویسنده عراقی اما همانند بسیاری از عراقی ها معتقد است اگر امنیت در آسمان عراق برقرار شود و استفاده از ژنراتورهای برق پایان یابد، امکان عبور از سایر دلایل از بین رفتن پشت بام خوابی وجود دارد.

نبود امنیت در آسمان عراق، از دیگر دلایل

«فائز الغرباوی»، یکی از شهروندان عراقی در پاسخ به سوال نوه هایش درباره از بین رفتن عادت پشت بام خوابی اظهار داشت که امنیت در آسمان عراق وجود ندارد.

وی توضیح داد که آسمان عراق دیگر ایمن نیست و دلیل آن هم استفاده از سلاح بی ضابطه و عدم اجرای قوانین پیشگیرانه برای عدم تیراندازی بی ضابطه و بی رویه برخی از افراد دارای سلاح است.

الغرباوی تیراندازی هوایی را یک عادت قدیمی در برخی مناسبات ویژه به ویژه در روستاها می داند و بیان می کند که این عادت طی دو دهه با محدودیت های زیادی روبه رو شده اما به گفته وی تیراندازی بی ضابطه و بی رویه هنوز ادامه دارد و ممکن است بسیاری از شهروندانی که قصد گذراندن شب در پشت بام ها را دارند، با سقوط گلوله مجروح شوند.

گفتنی است وزارت کشور عراق ابتدای سال جاری، تعقیب افرادی که اقدام به تیراندازی بی ضابطه و بی رویه می کنند را آغاز کرده است.

سروصدا و آلودگی، خواب بر پشت بام را غیرممکن کرده است

بسیاری از شهروندان عراقی نیز هیاهو و آلودگی ناشی از ژنراتورهای برق را یکی از دلایل اصلی دست کشیدن مردم از پشت بام خوابی در عراق می دانند.

«ایثار زاید»، یکی از شهروندان عراقی در گفت وگویی با العربی الجدید گفت که فرزندان کوچکش نسبت به استنشاق دود ناشی از احتراق سوخت حساسیت شدید و تنگی نفس دارند و این در حالیست که دود ناشی از کار کردن این ژنراتورها آسمان شهرهای عراق را دربر گرفته است.

«هاری استبیانان»، کارشناس انرژی و پژوهشگر مرکز انرژی عراق شمار ژنراتورهای برق در سراسر عراق را 4.5 میلیون برآورد کرده است.

به گفته وی ده ها ژنراتور شب ها کار می کند و علاوه بر پر کردن فضا از دود، سروصدایی ایجاد می کند که آرامش شب را برهم می زند و خواب راحت و آرام بر پشت بام را امیر غیر ممکن می کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا