خبر اولسیاسی

انتشار گزارش هایی درباره عزل و نصب مقامات در آخرین روزهای دولت الکاظمی

برخی افراد نزدیک به نیروهای سیاسی و همچنین مشاوران و چهره‌های نزدیک به الکاظمی در روزهای پایانی دولت وی پُست‌های دولتی گرفته‌اند.

میدل ایست نیوز: گزارش‌ها و منابع سیاسی در عراق خبر می‌دهند که «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، در هفته‌های اخیر برخی چهره‌های نزدیک به مقامات و سیاستمداران عراقی را به مناصب مهمی در دستگاه‌های عراقی منصوب کرده است.

به گفته این منابع، این افراد در مناصبی که از آنها به «پست‌های ویژه» یاد می‌شود، یعنی مناصبی مانند مدیر کل وزارتخانه‌ها که عزل و نصب در آنها مشروط به تأیید مجلس نیست، تعیین شده‌اند و تاکنون شامل 8 نفر شده‌اند.

یک نمونه این اقدامات تعیین «علی الزهیری»، پسر عبدالحلیم الزهیری، از سران حزب الدعوه، به مقام مدیر کل اداره توسعه انسانی دستگاه اطلاعات ملی عراق است.

این وضعیت شامل حال برخی از مشاوران و چهره‌های نزدیک به الکاظمی شده که در روزهای پایانی دولت وی پُست‌های دولتی گرفته‌اند، مثلا «کاظم السهلانی»، مشاور نخست‌وزیر در امور استان‌داری‌ها معاون رئیس دانشگاه کرخ شده است.

یک نماینده مجلس عراق گفته که این انتخاب‌ها شامل وزارتخانه‌های بهداشت و مسکن و برنامه‌ریزی شده و طی آن 6 مدیر تازه به این وزارتخانه‌ها رفته‌اند که اکثرا از جریان صدر هستند.

به گفته این مقام همچنین برخی مقامات استانی به بغداد منتقل شده‌اند.

این مقام تأکید کرده آنچه از این اقدام فهمیده می‌شود آن است که دولت در پی جلب رضایت برخی گروه‌های سیاسی است که الکاظمی و نزدیکانش حمایت آنها را برای تمدید دوره نخست‌وزیری وی ضروری می‌شمرند.

«محمد اللکاش»، عضو جریان حکمت ملی عراق، درباره این گزارش‌ها می‌گوید که دولت الکاظمی می‌کوشد چنین وانمود کند که در نحوه برخورد با احزاب متفاوت با دیگر دولت‌ها عمل می‌کند اما اینگونه اقدامات تفاوت چندانی را نشان می‌دهد.

به گفته اللکاش، توزیع مناصب میان احزاب در هیچ کجای توافقات احزاب سیاسی عراق با الکاظمی پیش از تعیینش به نخست‌وزیری گنجانده نشده بود.

با این همه، یک مقام در دفتر نخست‌وزیر عراق، تأکید کرد که چنین تلاشی برای جلب رضایت احزاب در کار نیست و افزود که تعیین این افراد به دستور و با امضای «حمید الغزی»، دبیر هیئت دولت عراق، انجام شده و تصمیماتی «مقطعی» است.

به گفته این مقام، با نصب این افراد پست‌های اداری تازه‌ای ایجاد نشده بلکه صرفا افرادی به جای مسئولان سابقی که به بازنشستگی رسیده‌اند تعیین شده‌اند و در انتخابات این مقامات جدید حفظ تعادل میان نیروهای سیاسی که به عرفی در سیاست عراق تبدیل شده لحاظ شده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا