خبر اولسیاسی

سفیر ایران در عراق: دوره چهارم گفت وگوها با عربستان برگزار می شود/ در مسئله آب های مشترک با عراق کاملا همکاری کرده ایم

سفیر ایران در عراق با تأکید بر حمایت کشورش از دولت مرکزی عراق گفت که ایران از هیچ گونه حملات راکتی به مواضع عراقی مطلقا حمایت نمی کند.

نکات برگزیده مطلب
  • ایران از برگزاری انتخابات در عراق و از هر گزینه‌ای که برآمده از تصمیم و انتخاب ملت عراق باشد حمایت می‌کند.
  • دور چهارم مذاکرات عراق و عربستان در بغداد برگزار می‌شود و امیدواریم این مذاکرات سازنده باشد.
  • ایران و عربستان به ادامه مذاکرات تمایل دارند و پس از رسیدن به نتایج قطعی آن نتایج اعلام خواهد شد.
  • ایران بارها از اقلیم و دولت مرکزی عراق خواسته که اقدامات گروه‌های مسلح در مرزهای ایران را متوقف کنند.
  • ایران مخالف هر اقدامی است که موجب تضعیف دولت مرکزی عراق یا حکومت ایالتی کردستان شود.
  • در سال‌های اخیر شاهد کم‌آبی و خشکسالی بوده‌ایم و این موجب کاهش آب در دو کشور شده است.

میدل ایست نیوز: سفیر ایران در عراق با تأکید بر حمایت کشورش از دولت مرکزی عراق گفت که ایران از هیچ گونه حملات راکتی به مواضع عراقی مطلقا حمایت نمی کند.

«ایرج مسجدی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق گفت که ایران از برگزاری انتخابات در عراق و از هر گزینه‌ای که برآمده از تصمیم و انتخاب ملت عراق باشد حمایت می‌کند.

او درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت که نقش موفق عراق در سطح منطقه‌ای موجب مسرت است و افزود که دور چهارم مذاکرات عراق و عربستان در بغداد برگزار می‌شود و ابراز امیدواری کرد که این مذاکره به صورت سازنده پیش رود.

وی افزود که این مذاکرات ادامه دارد و طرفین به ادامه آن تمایل دارند و پس از رسیدن به نتایج قطعی آن نتایج اعلام خواهد شد.

مسجدی درباره حملات توپخانه‌ای ایران به مواضع گروه‌های مسلح کرد در خاک عراق گفت که ایران بارها از اقلیم و دولت مرکزی عراق خواسته که اقدامات این گروه‌ها را متوقف کنند اما متأسفانه چنین نشده و آنها با عبور از مرز دست به اقدامات تروریستی می‌زنند و سپس به عراق برمی‌گردند.

او گفت که باید جلو این تحرکات گرفته شود وگرنه ایران چاره‌ای جز اجرای عملیات علیه این گروه‌ها ندارد و تأکید کرد که ایران مطلقا در پی آسیب رساندن به نقاط مرزی دو کشور نیست.

مسجدی از مقامات اربیل و بغداد خواست که با جدیت برای حل این مسئله اقدام کنند.

سفیر ایران در بغداد درباره حملات راکتی به سفارت‌‌خانه‌ها و تأسیسات نظامی عراقی گفت که ایران مخالف هر اقدامی است که موجب تضعیف دولت مرکزی عراق یا حکومت ایالتی کردستان شود و بارها این موضوع را با شفافیت اعلام کرده است.

وی افزود که ایران مطلقا از این‌گونه تحرکات حمایت نمی‌کند و معتقد به ضرورت حمایت از دولت مرکزی عراق برای تأمین کامل امنیت در این کشور است.

مسجدی درباره حضور مستشاران نظامی ایرانی در عراق نیز گفت که در ایام جنگ مستشاران ایرانی با نیروهای عراقی همکاری می‌کردند و با پایان جنگ ادامه حضور این مستشاران مبتنی بر شرایط تازه و خواست دولت عراق است.

او درباره کم و زیاد شدن صادرات سوخت به عراق از جانب ایران نیز گفت که دو کشور همکاری‌های خوبی در این باره دارند و گاهی به علت مشکلاتی که در ایران پیش می‌آید حجم این صادرات کم می‌شود.

وی از دولت عراق خواست که برای پرداخت بدهی‌های خود به ایران اقدام کند و افزود که جلسات خوبی در این باره میان دو کشور برگزار شده است.

سفیر ایران در بغداد درباره اختلافات آبی دو کشور نیز گفت که در سال‌های اخیر شاهد کم‌آبی و خشکسالی بوده‌ایم و این موجب کاهش آب در دو کشور شده است و افزود که ایران در این باره با عراق کاملا همکاری کرده است.

او پیشنهاد کرد که مسئولان فنی ایران و عراق با یکدیگر جلسه برقرار کنند و درباره این مسائل در فضایی دوستانه و برادرانه تصمیم بگیرند و افزود که ایران آماده ارائه هرگونه کمک در این زمینه است.

وی افزود که ایران و عراق در بسیاری مسائل توانسته‌اند مشکلاتشان را حل کنند و روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خود را تحکیم بخشند.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا