سرخط خبرهاسیاسی

مخالفت قاطع دولت عراق با نشست اربیل و مطرح کردن عادی سازی روابط با اسرائیل

دفتر رسانه ای نخست وزیری عراق ضمن بیان مخالفت قاطعانه دولت عراق با عادی سازی روابط با اسرائیل بر غیرقابل قبول بودن این اقدام در عراق تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: دفتر رسانه ای «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای، نشست برگزار شده در اربیل که شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده بود، به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت عراق مخالفت قاطعانه خود با نشست های غیرقانونی که توسط برخی عشائر مقیم اربیل در اقلیم کردستان برگزار شده و شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده است، اعلام می کند.

در ادامه بیانیه اشاره شده است که دولت عراق تاکید می کند که این نشست ها به نمایندگی از اهالی و ساکنان شهرهای عراق برگزار نمی شود اما برخی شخصیت ها سعی دارند این نشست ها را به نام ساکنان آن اعلام کنند درحالیکه این مواضع تنها مواضع حاضران در نشست مذکور بوده علاوه بر اینکه تلاشی برای به تشویش کشاندن وضعیت عمومی عراق و احیای جنجال فرقه ای نامطلوب در سایه آمادگی شهرهای عراق است برای ورود به انتخاباتی سالم، عادلانه و زودهنگام در انسجام با آرمان های ملت و پی ریزی مسیر ملی که دولت به حرکت در آن اهتمام دارد.

بیانیه دفتر رسانه ای الکاظمی اشاره می کند که از طرفی دیگر مطرح کردن مفهوم عادی سازی روابط از لحاظ قانون اساسی، حقوقی و سیاسی در عراق غیرقابل قبول و مردود است و دولت به صورت واضح موضع تاریخی ثابت و حامیانه از قضیه عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق ملت فلسطین و در راس آن حق فلسطین در برپایی کشور مستقلی به پایتختی قدس شریف و مخالفت با همه نوع شهرک سازی و تعرض و اشغالگری که اسرائیل در حق ملت برادر فلسطین انجام می دهد را اعلام می کند.

«سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز مخالفت خود با کنفرانس ها و فراخوان برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی در عراق را اعلام کرد.

الحکیم در بیانیه ای گفت: کنفرانس ها، تجمعات و فراخوان ها برای عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی که در عراق برگزار می شود را محکوم می کنیم.

وی در ادامه افزود: قضیه فلسطین، قضیه نخست عرب ها و مسلمانان است بنابراین حمایت کامل خود از ملت فلسطین و قضیه عادلانه آن و مبارزه اش برای بازپسگیری حق غصب شده اش را اعلام می داریم.

الحکیم در پایان اشاره کرد که حق ملت فلسطین حقی نیست که با گذر زمان ساقط شود بلکه بیشتر در وجدان نسل های عربی و اسلامی ریشه می دواند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا