سرخط خبرهاسیاسی

«نجیب میقاتی» خواستار برقراری بهترین روابط با کشورهای عربی شد

نخست وزیر لبنان بار دیگر از ورود سوخت از طریق گذرگاه های غیر قانونی به خاک لبنان انتقاد کرد و خواستار برقراری بهترین روابط با کشورهای عربی شد.

میدل ایست نیوز: «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان بار دیگر از ورود سوخت از طریق گذرگاه های غیر قانونی به خاک لبنان انتقاد کرد و خواستار برقراری بهترین روابط با کشورهای عربی شد.

به گزارش «الجزیره»، میقاتی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که موضوع توقف موقت تحقیقات درباره حادثه انفجار بندر بیروت یک مسئله قضائی است که او در مقام نخست وزیر در آن دخالت نمی‌کند هرچند تأکید کرد که امیدوار است قاضی پرونده بر اساس قانون مسئولیت خود را ادامه دهد.

پیش از این دادگاه استیناف بیروت خواستار توقف موقت فعالیت‌های «طارق البیطار» بازپرس پرونده تحقیق درباره حادثه انفجار بندر بیروت تا تعیین تکلیف شکایت «نهاد المشنوق»، وزیر سابق، از وی شده بود.

از سوی دیگر، میقاتی تأکید کرد که لبنان نباید به نقطه‌ای علیه دیگر کشورهای عربی تبدیل شود و خواستار برقراری روابط ویژه با کشورهای شورای همکاری شد.

او در پاسخ به سؤالی درباره نفتکش‌های حامل سوخت از ایران، از آنچه «نقض حاکمیت لبنان با ورود سوخت از طریق گذرگاه‌های غیر قانونی خواند» انتقاد کرد.

میقاتی همچنین تأکید کرد که به زودی در نشستی با شرکت مشاوره مالی لازارد نوسازی برنامه احیای اقتصادی لبنان را بررسی می کند.

شرکت لازارد به دولت سابق لبنان برای تهیه یک برنامه احیای اقتصادی مشورت داده بود که البته طرح نهائی با انتقاد  بسیاری از نیروهای سیاسی لبنان مواجه شد.

همزمان شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از تشکیل دولت جدید در لبنان استقبال کرد و از دولت لبنان خواست که اصلاحات لازم را به سرعت و شفافیت اجرا کند تا از حمایت‌های اقتصادی جامعه بین المللی برخوردار شود.

در این بیانیه همچنین بر ضرورت اجرای انتخابات عادلانه  وشفاف در لبنان براساس زمان‌بندی قانونی با تضمین مشارکت برابر زنان در مقام نامزد و رأی دهنده تأکید شد.

شورای امنیت همچنین بر ضرورت اجرای تحقیقات فوری و مستقل درباره حادثه انفجار بندر بیروت تأکید کرده است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا