خبر اولسیاسی

چه کسانی درون امریکا برای نشست اربیل تبلیغ می کنند؟

برخی نهادهای امریکایی از برگزاری نشستی در اربیل که در آن موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل مطرح شد به شدت استقبال کرده و برای آن تبلیغ می‌کنند.

میدل ایست نیوز: برخی نهادهای امریکایی از برگزاری نشستی در اربیل که در آن موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل مطرح شد به شدت استقبال کرده و برای آن تبلیغ می‌کنند.

به گزارش «الجزیره»، برگزاری این نشست در اربیل در هفته گذشته با مقاله‌ای در نشریه «وال استریت جورنال» و سپس تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص توئیتر همراه بوده تا دولت امریکا را به حمایت از این کنفرانس وادار کند.

گام اول: برگزاری نشست

مطرح شدن موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل از نشستی در اربیل آغاز شد که «مرکز ارتباطات صلح» (Center for Peace Communication) آن را برگزار کرد. این مرکز یک نهاد غیر انتفاعی در نیویورک است که در پایگاه رسمی‌اش «تقویت روابط اسرائیل با جهان عرب» را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود مطرح کرده است.

ریاست این مرکز با «جوزف پراودی» است که پیش‌تر در «انستیتو واشنگتن، برای سیاست‌های خاور نزدیک» فعالیت می‌کرد و کتابی با عنوان «اصلاح، سیاست فرهنگی شراکت عربی اسرائیلی» در سال 2019 از وی منتشر شده که موضوع آن نحوه حمایت از اعرابی است که با اسرائیل روابط خوبی دارند.

از دیگر اعضای هیئت مدیره این مرکز «دنیس راس»، دیپلمات ارشد امریکایی است که در چند دهه اخیر نقشی بارز در مذاکرات اعراب و اسرائیل داشت و هم‌اکنون در «انستیتو واشنگتن» فعالیت می‌کند. او خود در این نشست به صورت ویدئوکنفرانس حضور داشت و سخنرانی کرد.

عضو دیگر هیئت مدیره این مرکز «ادم گارفلینگ» است که از نظریه‌پردازان جناح موسوم به نومحافظه‌کاران دانسته می‌شود و از بنیان‌گذاران مجله American Interest است.

حاضران کنفرانس خواستار پیوستن عراق به معاهده موسوم به ابراهیم شدند که در اواخر سپتامبر 2020 توسط امارات و بحرین و مراکش و سودان امضا شده و طی آن این کشورها اسرائیل را به رسمیت شناخته و روابط دیپلماتیک با آن برقرار کردند.

گام دوم: وال استریت جورنال

نشریه «وال استریت جورنال» در صدر صفحه opinion خود مقاله‌ای از «وسام الحردان»، رئیس سازمان صحوات (عشایر مسلح) عراق منتشر کرد که در آن ابراز امیدواری کرده بود که عراق به کشورهای عضو معاهده ابراهیم بپیوندد.

الحردن در مهم‌ترین نشریه محافظه‌کار امریکا تأکید کرد که «برقراری روابط کامل با اسرائیل به ما کمک می‌کند که در رفتار زشتی که با یهودیان عراق انجام دادیم تجدید نظر کنیم».

عراق از قدیم‌ترین دوران از مراکز یهودیان جهان بود که پس از جنگ 1948 از عراق اخراج شدند.

الحردان در مقاله خود تأکید کرد که در گام اول این کنفرانس با همکاری مرکز امریکایی در اربیل به صورت علنی برگزار شد و در گام دوم آغاز تماس‌ها با اسرائیلی‌ها آغاز می‌شود «وهیچ نیروی داخلی یا خارجی نمی‌تواند ما را از ادامه مسیر بازدارد» و افزود که قوانین عراق که در آنها طرح موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل جرم دانسته شده «به لحاظ اخلاقی محکوم است».

چند شخصیت برجسته امریکایی که در روند عملیات آشتی میان اعراب و اسرائیل فعالیت می‌کنند، ازجمله دنیس راس و مارتین اندیک این مقاله را در توئیتر خود بازنشر کردند.

گام سوم: ترند کردن در توئیتر

«رابرت ساتلوف»، مدیر انستیتو واشنگتن، پروژه حمایت از کنفرانس اربیل در داخل امریکا را پیش می‌برد تا موجی از افکار عمومی ایجاد کند و دولت امریکا را به حمایت از این نشست وادار سازد.

این در حالی است که واین ماروتو، سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف بین‌المللی، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که این ائتلاف هیچ نقش و اطلاعی از برگزاری چنین کنفرانسی در اربیل نداشته است و هیچ شناختی هم از شرکت‌کنندگان در آن ندارد.

این نخستین واکنش علنی یک مقام رسمی امریکایی درباره این نشست بود که به نظر می‌آید برای کاستن از خشم دولت عراق مطرح شده است. با این همه وزارت خارجه امریکا تاکنون درباره این نشست سکوت اختیار کرده است.

ساتلوف در پاسخ به بیانیه واین ماروتو در توئیتر نوشت که مسئله این نیست که ائتلاف در جریان کنفرانس بوده یا نه، بلکه این است که آیا از آن حمایت کرده یا نه.

او از کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا نیز خواست که از این کنفرانس حمایت کنند و تأکید کرد که نقش امریکا در حمایت از این کنفرانس و شرکت‌کنندگان در آن بسیار مهم است و موجب افزایش حمایت نیروهای داخلی عراقی از آن می‌شود.

از سوی دیگر، «ریچارد گلدبرگ»، مسئول سابق کاخ سفید و کارشناس کنونی مرکز دفاع از دموکراسی، سکوت دولت امریکا درباره این نشست را محکوم کرد و در پاسخ به اظهارات واین ماروتو نوشت: «شرم آور!».

«بیل هاگرتی»، سناتور جمهوری خواه نیز برگزاری این نشست را نشان دهنده پتانسیل های مهم سیاست ترامپ در خاورمیانه دانست.

پیش از این دولت عراق و همچنین حکومت ایالتی کردستان مطالب مطرح شده در این کنفرانس را به شدت محکوم کردند. دستگاه قضائی عراق تاکنون برای 10 نفر از دست اندرکاران این نشست حکم جلب صادر کرده است.

 

همچنین بخوانید:

جزئیاتی از نشست اربیل برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل/ سارقی که مغز متفکر نشست شد

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا