سرخط خبرهاسیاسی

فیصل المقداد: در فضای سیاسی بین المللی نسبت به سوریه تغییر ایجاد شده است

وزیر امور خارجه سوریه مهم ترین نکته در طول فعالیت های مجمع عمومی سازمان ملل را مشهود بودن تغییر فضای سیاسی بین المللی نسبت به سوریه عنوان کرد.

میدل ایست نیوز: «فیصل المقداد»، وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد که فضای سیاسی بین المللی نسبت به مسئله سوریه به طور کلی تغییر پیدا کرد و کاهش هدف گیری خصمانه سوریه در گفتمان رسمی اکثر کشورهای عضو سازمان ملل در جریان نشست های مجمع عمومی به وضوح ظاهر شد.

وی بیان کرد که کاهش هدف گیری خصمانه سوریه در گفتمان رسمی، موفقیت هایی که ارتش عربی سوریه با همکاری متحدان و دوستان در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​برقراری امنیت و ثبات در سراسر کشور محقق ساخت را نشان داد.

المقداد در گفت وگویی با خبرگزاری رسمی سوریه در مورد اهمیت سیاسی برگزاری دیدارهای هیئت سوری با وزیران خارجه اعم از عرب یا بین المللی و فعالیت ها در نیویورک، گفت: سوریه همیشه از هرگونه ابتکار عمل یا تلاش سیاسی صادقانه و بی طرفانه به هدف کمک سوریه برای خروج از بحران، علیرغم مانع تراشی بعضی کشورها، استقبال می کند.

وی در ادامه افزود: علیرغم پیامدها و محدودیت های مربوط به ویروس کرونا، در طول مشارکت ما در افتتاحیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، تعداد زیادی دیدارهای دو جانبه با بسیاری از وزرای خارجه کشورهای غربی و عربی و تعدادی از مقامات سازمان ملل متحد برگزار کردیم و می توان گفت که این دیدارها به موازات حضور فعال سوریه در جلسات عمومی بی سابقه بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه ادامه داد: مهمترین نکته در طول فعالیت های مجمع عمومی، چه در بیانیه نمایندگان کشورهای عضو و چه در جلسات دوجانبه که در حاشیه نشست های مجمع عمومی برگزار شد، این بود که تغییر فضای سیاسی بین المللی به طور کلی نسبت به مسئله سوریه مشهود بود، و البته برخی از کشورهای شناخته شده هنوز تروریسم اقتصادی و اقداماتی را اعمال می کنند، اما کاهش سطح هدف گیری خصمانه سوریه در گفتگوی رسمی اکثر کشورهای عضو واضح بود.

وی در مورد اهمیت دیدارهای هیئت سوری در نیویورک با برخی از وزرای خارجه عرب، از جمله مصر، معتقد بود که دیدارها با آنها بدون شک مهم بوده و آنچه مسلم است این است که سوریه از هرگونه ابتکاری برای احیای روابط عادی و گرم با کشورهای برادر عربی استقبال می کند، و مشتاقانه منتظر تعامل با کشورهای عربی مطابق با اصول احترام و منافع مشترک است.

وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به سوالی در مورد نتایج مشارکت سوریه جلسات مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: مهمترین امر برای سوریه که با مشارکت ما در چنین محافل بین المللی منعکس کردیم اینست که ما یک کشور مستقل و با حاکمیت هستیم. و آنچه مردم ما در 10 سال گذشته پشت سر گذاشته اند با وجود دشواری، ما را تضعیف نکرد، بلکه  توانایی ما را در مقابله با تهدیدهای ناشی از تروریسم، فشارهای اقتصادی و محاصره، و دفاع از اصول ملی ما، ثابت کرد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا