خبر اولسیاسی

برای اولین بار منتشر شد؛ اسناد عضویت عراق در جامعه ملل در 3 اکتبر 1932

وزارت امور خارجه عراق اسناد منتشرنشده ای را از جلسه جامعه ملل که به پذیرش درخواست عضویت عراق به عنوان کشور مستقل انجامید منتشر کرد.

میدل ایست نیوز: همزمان با اعلام 3 اکتبر به عنوان روز ملی عراق وزارت امور خارجه این کشور اسناد منتشرنشده ای از جلسه جامعه ملل که به پذیرش درخواست عضویت عراق در سازمان به عنوان کشور مستقل انجامید منتشر کرد.

وزارت امور خارجه عراق امروز (شنبه 2 اکتبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که همزمان با اعلام روز 3 اکتبر به عنوان روز ملی عراق اسناد منتشرنشده‌ای از جلسه جامعه ملل ملل درباره این روز را منتشر می‌کند.

براساس این بیانیه، سازمان ملل متحد در روز 3 اکتبر 1932 درخواست پادشاهی عراق با امضای «نوری السعید» به تاریخ 12 ژوئیه 1932 را به تصویب رساند تا بدین ترتیب عراق اولین کشور عربی باشد که به جامعه ملل می‌پیوندد.

این بیانیه افزوده که در این اسناد آمده که پذیرش عضویت عراق پس از آن انجام شد که عراق همه مؤلفه‌های لازم برای تبدیل شدن به یک کشور را به دست آورد که شامل به رسمیت شناخته شدن در سطح بین المللی و وجود دولتی مستقل که بتواند امور کشور را اداره و از امنیت و استقلال و یکپارچگی کشور حمایت کند و منابع مالی کافی برای اداره خود داشته باشد و قوانین جزائی و مرزهای ثابت است.

با عضویت دائم عراق در جامعه ملل به عنوان اولین کشور عربی، عراق از قیمومت بریتانیا پس از فروپاشی حکومت عثمانی خارج شد.

این اسناد به ترتیب چنین است:

  1. گزارش کمیته ششم به جامعه ملل درباره پیوستن عراق به این سازمان.
  2. نامه وزیر امور خارجه وقت عراق، جعفر العسکری به دبیر کل وقت سازمان ملل به تاریخ 17 اکتبر 1932 که در آن گواهی می‌کند که در جریان مصوبه جامعه ملل قرار گرفته است.
  3. تصویری از جلسه جامعه ملل در 3 اکتبر 1932 که در آن عضویت عراق به تصویب رسید.

هیئت دولت عراق روز پنجشنبه اعلام کرد که روز یکشنبه 3 اکتبر به عنوان روز ملی عراق تعطیل عمومی است.

منبع
وزارت خارجه عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا