خبر اولسیاسی

چرا نیروهای الحشد الشعبی در رأی گیری خاص نیروهای امنیتی عراق شرکت نمی کنند؟

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که رأی‌گیری از نیروهای الحشد الشعبی جدا از دیگر نیروهای نظامی و امنیتی و در رأی‌گیری سراسری انجام خواهد شد.

میدل ایست نیوز: کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که رأی‌گیری از نیروهای الحشد الشعبی جدا از دیگر نیروهای نظامی و امنیتی و در رأی‌گیری سراسری انجام خواهد شد.

بر اساس قوانین عراق، نیروهای امنیتی و نظامی این کشور به همراه آوارگان و زندانیان، دو روز قبل از رأی‌گیری سراسری در یک رأی‌گیری خاص شرکت می‌کنند تا مسئولیت آنها در تأمین امنیت انتخابات با مسئولیت رأی دادنشان تداخل پیدا نکند.

با وجود این، کمیساریای عالی مستقل انتخابات اعلام کرد که اعضای سازمان الحشد الشعبی مشمول این وضعیت نمی‌شوند و آنان هم مانند عموم مردم در رأی‌گیری عمومی شرکت می‌کنند.

«نبراس ابوسوده»، سخنگوی رسمی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق، ضمن اعلام این موضوع در یک مصاحبه تلویزیونی تأکید کرد که کمیساریا از سازمان حشد لیست کامل نیروها و اطلاعات آنه را جهت ثبت برای صدور کارت هوشمند رأی خواسته تا آنها را در رأی‌گیری خاص شرکت دهد اما سازمان حشد در ارائه این لیست بسیار تأخیر کرد.

او گفت که زمانی که سازمان حشد این لیست را ارائه کرد دیگر فرصت کافی برای درج و ثبت اطلاعات در اختیار نبود و برای همین چاره‌ای جز مشارکت آنان در رأی‌گیری عمومی نماند.

ابوسوده درباره علت آنچه تأخیر بیش از حد سازمان حشد در ارائه اطلاعات نیروهایش خواند ابراز بی اطلاعی کرد.

وی افزود که نیروهای حشد مانند هر شهروند عادی باید براساس نشانی محل سکونت خود که در کارت هوشمند رأی ثبت شده به مراکز رأی‌گیری مراجعه کنند و اگر به علت مأموریت نظامی در جای دیگری هستند از رأی‌ دادن محروم می‌شوند.

همزمان یک مقام در سازمان الحشد الشعبی به پایگاه عراقی «العالم الجدید» گفت که پس از مشکل پیش آمده، حشد پیشنهادهایی برای تضمین رأی دادن نیروهایش در انتخابات ارائه کرد که کمیساریا هیچ یک از آنها نپذیرفت.

این مقام گفت که حشد در حال تنظیم سازوکار مشخصی است تا رأی دادن همه نیروها تضمین شود.

«احمد الکنانی»، نماینده ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) درباره علت تأخیر پیش آمده گفت که گاهی مسائل سیاسی در موضوع پیش می‌آید و افزود که چه بسا خودداری حشد از ارائه این اطلاعات «با غرض خاصی» انجام شده است. او البته توضیح بیشتری درباره این غرض خاص نداد.

انتخابات پیش از موعد عراق در 10 اکتبر و رأی‌گیری خاص در 8 اکتبر برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا