خبر اولسیاسی

تلاش برای تغییر یا مسیری بن‌بست؛ دیدگاه متفاوت فعالان مدنی عراق در قبال انتخابات پیش‌رو

انتخابات پارلمانی عراق در حالی در 10 اکتبر جاری برگزار خواهد شد که معترضان تظاهرات اکتبر نسبت به این انتخابات نظر متفاوتی دارند.

میدل ایست نیوز: انتخابات پارلمانی عراق در حالی در 10 اکتبر جاری برگزار خواهد شد که معترضان تظاهرات اکتبر نسبت به این انتخابات نظر متفاوتی دارند.

در همین رابطه، «یوسف العامری»، (25 ساله) از فعالان مدنی عراق تاکید دارد در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد زیرا معتقد است این انتخابات تنها راه برای تحقق مطالبات مردمی است که اعتراضات اکتبر آن را فریاد زد.

العامری در گفت‌وگو با الحره تصریح کرد: تغییر و مشارکت جوانان در انتخابات تا تشکیل نیروی اپوزیسیون دستگاه حاکمه و احزاب به نمایندگی از معترضان در داخل پارلمان بهترین راه‌حل برای انتقال عراق به ساحل امنیت است.

وی گفت: باید افرادی را انتخاب کرد که صدای جوانان عراق به پاخاسته در داخل پارلمان باشد.

از میان بیش از 3240 تامزد در قالب احزاب و ائتلاف‌های سیاسی، 789 نامزد مستقل هستند.

العامری در پایان گفت: بله هیمنه احزاب سنتی قوی است اما رگبار باران با همین قطرات کوچک شروع می شود، ما در تلاش هستیم تا به خواست مردم عراق در تغییرات جامه عمل بپوشانیم.

برخلاف العامری، «رضا هجول»، دیگر فعال مدنی عراقی معتقد است: باید انتخابات صوری آتی را که تفاوتی با انتخابات پیشین ندارد، تحریم کرد زیرا منجر به تغییری در وضعیت کشور نخواهد شد.

هجول گفت: طبقه سیاسی حاکم هنوز آماده دست شستن یا عقب‌نشینی از برخی امور نظیر سلاح بی ضابظه نیست و در سایه سلاح بی ضابطه نمی توان انتخاباتی آزاد برگزار کرد.

وی در ادامه با اشاره به اموال سیاسی گفت: اموال سیاسی همچنان نقشی پررنگ و کارساز در فرایند انتخابات و رای‌گیری ایفا می کند و بر نتایج تاثیر می‌گذارد و هیچگونه نظارتی بر اجرای قانون در این باره نیست.

هجول افزود: نتایج انتخابات بستری مناسب برای تشکیل دولتی مردمی و موردنظر معترضان اکتبر ایجاد نخواهد کرد و هیچ امیدی به تغییرات نیست.

شمار رای‌دهندگان در انتخابات پیش روی عراق 35 میلیون نفر است که در83 حوزه انتخابیه رای خود را به 8273 صندوق خواهند انداخت.

در همین ارتباط، «عمار الحلفی»، از معترضان و از شرکت‌کنندگان در تظاهرات اکتبر بر این باور است که در سایه سلاح بی ضابطه، اموال سیاسی و کمیساریای عالی غیر مستقل و فعال‌سازی قانون احزاب، نمی توان هیچ فایده‌ای از انتخابات مشاهده کرد.

وی گفت: امنیت انتخاباتی وجود ندارد و همه انقلابیون اکتبر این انتخابات را که از پیش نتایج آن قطعی نیست، تحریم خواهند کرد.

الحلفی اظهار داشت: اغلب مردم عراق اعتقادی به احزاب و نمایش انتخاباتی ندارند و انتظار می رود میزان مشارکت پایین تر از سال 2018 میلادی باشد.

بر اساس آمارهای رسمی، در سال 2018 میلادی 42.52 درصد واجدین شرایط در انتخابات پارلمانی شرکت کردند.

از طريق
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا