خبر اولسیاسی

هشدار ایران به اقلیم کردستان و عراق درخصوص فعالیت گروه های تروریستی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه ایران دیگر اقدامات تروریستی علیه خود در اقلیم کردستان و عراق را بر نمی تابد، گفت پیام ایران به اقلیم و بغداد این است که این مسیر دیگر نمی‌تواند ادامه یابد.

میدل ایست نیوز: «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره عملیات‌های نظامی ایران علیه گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق گفت: در قبال برخی اقدامات تروریستی گروهک‌ها که در منطقه اقلیم کردستان عراق صبر راهبردی همراه با درایت داشتیم که این مسئله در مسیر خود حل و فصل شود. پیام ایران به اقلیم و بغداد این است که این مسیر دیگر نمی‌تواند ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه تجاوزها و اقدامات تروریستی دیگر نمی‌تواند ادامه یابد، اظهار داشت: نمی‌شود در مرزهای اقلیم کردستان و در عراق، ما شاهد حضور پایگاه‌های نظامی توسط گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی باشیم. نمی‌توانیم شاهد برقراری پایگاه‌های نظامی باشیم که در آن، گروهک‌های نظامی تعلیم نظامی برای حمله با ایران می‌بینند. این خلاف حقوق بین‌المللی است.

خطیب‌ زاده افزود: به بغداد و اقلیم گفته شده است که این اقدامات دیگر قابل پذیرش نیست و این گروهک‌ها و پایگاه‌ها باید جمع‌آوری و خلع سلاح شوند. اگر سو استفاده می‌شود، اقلیم و دولت مرکزی عراق باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.

وی با اشاره به قانون اساسی عراق تصریح کرد: بند هفت قانون اساسی عراق می‌گوید مرزهای عراق نمی‌تواند مرز اقدامات تروریستی باشد. البته دوستان در اقلیم و بغداد گفتند که در حال تلاش هشتند ولی اینها کافی نیست چرا که ما بیش از این تحمل دست‌اندازی‌های بچگانه در مرزهای خود نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوهای تهران و ریاض خاطرنشان کرد: گفت‌وگوها در بهترین وضعیت خود در حال پیگیری است. چند دور گفت‌وگو در بغداد انجام شده است. بدون تقاطع پیام‌ها رد و بدل شده است. تلاش می کنیم در چارچوب مرضی‌الطرفین به آغاز یک روابط پایدار برسیم.

خطیب‌زاده درباره سفر هیاتی از عربستان به تهران برای بازگشایی سفارت سعودی در ایران ابراز داشت: اعزام هیاتی از عربستان سعودی به تهران تایید نمی‌شود.

وی درباره جدیت ریاض در گفت‌وگوهای ایران و عربستان بیان کرد: گفت‌وگوهای سیاسی و دیپلماتیک در جنس و مجاری خود ادامه یابد. در فضای عمومی و رسانه‌ای آنچه می‌گویم که شایسته این فضا باشد. گفت‌وگوها در بغداد در حال انجام است و درباره پرونده‌های مختلفی صحبت شده است. تمرکز اصلی بر روابط دو جانبه است اما درخصوص مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو شده و باز هم خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا