سرخط خبرهاسیاسی

واکنش دربار اردن به افشاگری «اسناد پاندورا»

دربار اردن تأکید کرد که «اسناد پاندورا» درباره زمین‌های پادشاه اردن دربر دارنده اطلاعات غلط و تغییر واقعیت و تفسیر نادرست از آن و مبالغه است.

میدل ایست نیوز: دربار اردن با انتشار بیانیه‌ای رسمی به افشاگری رسانه‌های بریتانیایی درباره دارایی‌های ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، واکنش نشان داد.

این بیانیه که صبح امروز (دوشنبه 4 اکتبر) منتشر شده تأکید کرده که گزارش‌های این نشریه ها درباره زمین‌های پادشاه اردن در خارج از کشور دربر دارنده اطلاعات غلط و تغییر واقعیت و تفسیر نادرست از آن و مبالغه است.

در این بیانیه تأکید شده که بر کسی پوشیده نیست که پادشاه اردن زمین‌ها و خانه‌هایی در انگلستان و امریکا دارد و بارها از بسیاری مقامات در این خانه‌ها به صورت رسمی استقبال کرده است.

این بیانیه افزوده که عدم اعلام عمومی درباره زمین‌های شخصی پادشاه اردن به علت آن نیست که موضوعی محرمانه در میان باشد بلکه این موضوع به مسائل خصوصی افراد مربوط می‌شود ضمن اینکه اعلام محل سکونت پادشاه کشور با ملاحظات امنیتی همراه است و اقدام این نشریات در افشای این اطلاعات یک خطر امنیتی جدی برای پادشاه و خانواده اوست.

در این بیانیه تأکید شده که این زمین‌ها همگی از اموال شخصی پادشاه اردن تهیه شده و هیچ هزینه‌ای از بودجه کشور ندارد و اموال عمومی و کمک‌های خارجی به اردن زیر نظر حسابرسی دقیق نهادهای حرفه ای داخلی و خارجی و ازجمله از جانب کشورهای پرداخت‌کننده این کمک‌هاست و همگی ثبت و ضبط شده است.

دربار اردن ضمن محکوم کردن این گزارش که آن را واژگون کردن واقعیت و تشویش اذهان دانسته، بر حق درباره سلطنتی اردن برای پیگرد قانونی عاملان انتشار آن تأکید کرده است.

پیش از این، چند رسانه در انگلستان با دستیابی به اسنادی درباره دارایی‌های مخفیانه مقامات سیاسی جهان در قالب «اسناد پاندورا»، درباره خانه‌های متعدد ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در انگلستان و امریکا افشاگری کردند.

اسناد پاندروا شامل 12 میلیون سند از 14 شرکت خرید و فروش مسکن در چند کشور جهان است که برنامه پانورامای بی بی سی و روزنامه گاردین با همکاری چند مرکز رسانه‌ای دیگر به آنها دست یافته‌اند.

براساس این اسناد، ملک عبدالله از زمان به قدرت رسیدن در سال 1999 بیش از 15 زمین در انگلستان و امریکا به ارزش مجموعا 70 میلیون پوند (بیش از 100 میلیون دلار) خریداری کرده است.

 

منبع
دربار اردن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا