خبر اولسیاسی

عربی پست: جاده مشهد ـ کربلا ـ مکه و حل بحران یمن… در دوره تازه مذاکرات تهران و ریاض چه گذشت؟

یک پایگاه خبری به نقل از منابع بلندپایه ایرانی و عراقی جزئیات تازه ای از محتوای دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد را فاش کرد.

نکات برگزیده مطلب
  • دور اخیر این مذاکرات در فرودگاه بین‌المللی بغداد برگزار شد و جلسه‌ای «بسیار خوب» بود و به نگرانی‌ها درباره توقف مذاکرات با تشکیل دولت جدید در ایران پایان داد.
  • پرونده مذاکرات با عربستان از وزارت خارجه ایران به شورای عالی امنیت ملی منتقل شده است.
  • مقامات امنیتی عربستان برای پیگیری موضوع بازگشایی سفارت عربستان در تهران به ایران سفر کرده اند.
  • به صورت متقابل، هیئتی ایرانی نیز برای بررسی وضعیت سفارت ایران در ریاض و کنسولگری ایران در جده به عربستان سفر کرده است.
  • «مصطفی الکاظمی» در این دور از مذاکرات پیشنهاد کشیدن بزرگراه مشهد ـ مکه را که از شهر کربلا عبور می‌کند مطرح کرده که با استقبال طرفین مواجه شده است.
  • طرف ایرانی خواستار کاهش محدودیت‌ها علیه اقلیت شیعه در عربستان و صدور اجازه سفر آنها به مشهد شده است.
  • ازسرگیری روابط دوستانه با ریاض بدون توقف حمایتش از گروه‌های مخالف و رسانه‌های ضد انقلاب ممکن نیست.
  • ایران تأکید کرده که مشکلی با حل و فصل پرونده یمن ندارد و آماده حمایت از توافق دولت وابسته به عربستان در یمن با انصارالله است.

میدل ایست نیوز: یک پایگاه خبری به نقل از منابع بلندپایه ایرانی و عراقی جزئیات تازه ای از محتوای دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد را فاش کرد.

پایگاه خبری «عربی پست» به نقل از یک دیپلمات بلندپایه عراقی خبر داد که پیشنهاد کشیدن جاده مشهد ـ کربلا ـ مکه و همچنین مسائلی مربوط به سرمایه‌گذاری عربستان در عراق و سوریه از موضوعات مورد بحث در چهارمین دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد بوده است.

این منبع گفته که دور اخیر این مذاکرات در فرودگاه بین‌المللی بغداد، برگزار شد و جلسه‌ای «بسیار خوب» بود و به نگرانی‌ها درباره توقف مذاکرات با تشکیل دولت جدید در ایران پایان داد و نشان داد که طرفین مصمم به رفع موانع توسعه روابط هستند.

منابع امنیتی ایرانی به این پایگاه گفته‌اند که پرونده مذاکرات با عربستان از وزارت خارجه ایران به شورای عالی امنیت ملی منتقل شده است.

این منابع همچنین از سفر مقامات امنیتی عربستان به تهران برای پیگیری موضوع بازگشایی سفارت عربستان در تهران خبر داد و افزود که این هیئت تدابیر امنیتی داخل سفارت را نوسازی کرده است.

به گفته این منابع، به صورت متقابل، هیئتی ایرانی نیز برای بررسی وضعیت سفارت ایران در ریاض و کنسولگری ایران در جده به عربستان سفر کرده است.

یک منبع نزدیک به دفتر نخست‌وزیر عراق نیز خبر داد که «مصطفی الکاظمی» در این دور از مذاکرات پیشنهاد کشیدن بزرگراه مشهد ـ مکه را که از شهر کربلا عبور می‌کند مطرح کرده که با استقبال طرفین مواجه شده است.

این منبع تأکید کرد که چنین جاده‌ای دارای معنای نمادین مهمی در روابط سه کشور خواهد بود چون سه شهر مقدس مسلمانان  وشیعیان را به هم وصل می‌کند.

منابع ایرانی و عراقی همچنین تأکید کرده‌اند که طرف ایرانی خواستار کاهش محدودیت‌ها علیه اقلیت شیعه در عربستان و صدور اجازه سفر آنها به مشهد شده است.

همچنین این منابع افزوده‌اند که ایران افتتاح سفارتخانه‌ها را مشروط به توقف حمایت‌های عربستان از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای گروه‌های مخالف ایران از جمله گروه «جیش العدل» در استان سیستان و بلوچستان و گروه‌های جدایی طلب عرب در استان خوزستان و گروه مجاهدین خلق (منافقین) کرده است.

یک منبع ایرانی که به گفته «عربی پست» در این مذاکرات حضور داشته تأکید کرده که ازسرگیری روابط دوستانه با ریاض بدون توقف حمایتش از گروه‌های مخالف و رسانه‌های ضد انقلاب ممکن نیست.

همچنین این منابع افزوده‌اند که ایران تأکید کرده که مشکلی با حل و فصل پرونده یمن ندارد و آماده حمایت از توافق دولت وابسته به عربستان در یمن با انصارالله است.

یک منبع عراقی نزدیک به نخست‌وزیر عراق که در این جلسه حضور داشته تأکید کرده که مهم‌ترین مسئله در این مذاکرات نحوه پایان دادن به جنگ در یمن بوده است و طرفین درباره کلیت نقشه راه حل این بحران به توافق رسیده‌اند و مذاکرات بیشتری درباره جزئیات لازم است.

 

منبع
عربی پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا