خبر اولسیاسی

میانجیگری عراق بین ایران و عربستان پس از انتخابات به کجا می رسد؟

از آنجا که دولت الکاظمی با موافقت نیروهای سیاسی موثر در کشور، میانجیگری بین عربستان و ایران را کرده است، احتمال می رود در دولت جدید نیز این روند ادامه داشته باشد.

میدل ایست نیوز: دولت عراق اعلام کرد که گام بلندی در میانجیگری بین عربستان و ایران برداشته و توانسته است مقامات دو کشور را بر سر میز مذاکره بیاورد.

حاصل این تلاش ها، 4 دور نشست و مذاکره بین ایران و عربستان برای نزدیک کردن دیدگاه ها بود اما با نزدیک شدن پایان دولت «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، سوالاتی درباره سرنوشت میانجیگری عراق بین عربستان و ایران و سطح اهتمام دولت آتی به تکمیل تلاش های دولت قبل در این خصوص مطرح می شود.

یک مسئول در دولت عراق در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: الکاظمی پرونده گفت وگو بین تهران و ریاض را به کمیته ای کوچک در دفترش علاوه بر «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق، «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه این کشور و نزار الخیر الله سپرده است.

وی در ادامه افزود: دولت الکاظمی موافقت همه نیروهای سیاسی موثر برای بهبود شرایط بین عربستان و ایران را کسب کرده بود چرا که این میانجیگری به صورت مستقیم با امنیت و ثبات عراق در ارتباط است و موفقیت در این پرونده مهم است.

مسئول مذکور اشاره کرد که با توجه به موافقت نیروهای سیاسی موثر با این پرونده، بعید به نظر می رسد تلاش های دولت الکاظمی که نقش مهمی در تعیین موعد دیدار بین مقامات دو کشور و بهبود شرایط طرفین داشته، متوقف شود.

وی گفت که این میانجیگری نباید به دوره الکاظمی خلاصه شود بلکه این پرونده مربوط به دولت است و طرف های دیگری از جمله وزارت خارجه، مشاوره امنیت ملی عراق و دستگاه اطلاعات عراق در آن مشارکت دارند.

وی همچنین تاکید کرد که در حال حاضر عراق در تلاش است جلسه ای دیگر برای پس از انتخابات بین طرفین با هدف خروج از مرحله دیدارها و برگزاری نشست های گفت وگو و تفاهم بر سر برخی مسائل برگزار کند.

از طرفی دیگر «بدر الزیادی»، نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق نیز در گفت وگویی با العربی الجدید تاکید کرد که میانجیگری عراق بین ایران و عربستان به مراحل پیشرفته ای به خصوص پس از دیدار اخیر در بغداد رسیده است.

وی احتمال داد که این میانجیگری پس از انتخابات عراق نیز ادامه داشته باشد چرا که عراق به دنبال ثبات همه کشورهای منطقه است.

الزیادی با اشاره به اینکه نقش منطقه ای عراق تقویت خواهد شد و تقویت روابط خارجی از اولویت های دولت آتی در عراق است، موفقیت در میانجیگری بین عربستان و ایران را موجب اقدام بغداد برای میانجیگری بین امریکا و ایران دانست.

در مقابل «احمد النعیمی»، کارشناس مسائل سیاسی معتقد است دولت الکاظمی توانست تحریکی برای گفت وگو بین ایران و عربستان ایجاد کند اما در واقع اتفاق قابل ذکری در این پرونده صورت نگرفت و تداوم این گفت وگو ها برای دستیابی به نتیجه ای درخصوص روابط بحرانی فعلی بین دو طرف مهم است.

وی یادآور شد که دولت های پی در پی عراق عادت به لغو همه گام ها و تفاهم ها و اقدامات اتخاذ شده از سوی دولت های گذشته دارند.

اما «ولید السهلانی»، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق با نظر این کارشناس مخالفت است و معتقد است که دولت آتی، اقدامات الکاظمی را تکمیل می کند و میانجیگری بین ایران و عربستان پس از رفتن الکاظمی نیز به پایان نخواهد رسید چرا که عراقی ها به دنبال ایجاد روابط خوب با کشورهای همسایه هستند.

وی همچنین اشاره کرد که برخی در بغداد به دنبال نزدیکی روابط بین ایران و امریکا از طرف عراق دارند و به اهمیت آن برای عراق اشاره می کنند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا