اقتصادیخبر اولسیاسی

اسناد پاندورا؛ چرا پادشاه اردن بیش از هر کسی آسیب دید؟

بر اساس اسناد پاندورا پادشاه اردن مخفیانه منازل گران‌قیمت و لوکسی در امریکا و بریتانیا خریداری کرده است که ارزش آن روی هم رفته به بیش از 100 میلیون دلار می‌رسد.

میدل ایست نیوز: بر اساس اسناد پاندورا، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن مخفیانه منازل گران‌قیمت و لوکسی در ایالات متحده امریکا و بریتانیا خریداری کرده است که ارزش آن روی هم رفته به بیش از 100 میلیون دلار می‌رسد.

این موضوع گرچه تاحدی برای حاکم عربی طبیعی به نظر می‌رسد اما وضعیت اردن با 16 درصد جمعیت زیر خط فقر و آمار بالای بیکاران با دیگر کشورهای ثروتمند عربی که منابع نفتی و درآمدی سرشاری دارند، بسیار متفاوت است.

اقتصاد اردن به دلیل نداشتن منابع زیرزمینی و مشکلات بسیار آبی و وجود میلیون‌ها پناهنده از فلسطین، سوریه و عراق عموما وابسته به کمک‌های خارجی است لذا پادشاهان این کشور برخلاف دیگر کشورهای عربی از نشان دادن ثروت خود پرهیز می‌کنند.

اما در این میان اعلام اموال و املاک پادشاه اردن در لندن، سواحل مالیبو اسپانیا و شهر اسکات امریکا با تلاش‌های وی برای نشان دادن خود به عنوان رهبری مسئول در تناقض است؛ ملک عبدالله و همسر وی ملکه رانیا و چهار فرزندشان همیشه در شبکه‌های اجتماعی چون خانواده‌های معمولی نشان داده می‌شوند و صفحه شخصی ملکه رانیا به پوشش فعالیت‌های خیرخواهانه وی مشغول است.

افزون بر این، باید به لزوم پرهیز از ثروت‌اندوزی حاکمان اردن در برابر مردم این کشور اشاره کرد که با مشکلات معیشتی و اقتصادی بسیاری دست به گریبان هستند، ملک عبدالله تلاش کرد تا جای پدر خود، ملک حسین را پر کند، وی از سال 1952میلادی تا 1999 میلادی بر تخت پادشاهی اردن تکیه زد و با چالش‌های عدیده‌ای رو به رو شد از جمله جنگ با اسرائیل در سال 1967 و 1973 و جنگ داخلی کوتاه با سازمان آزادی‌بخش فلسطین در سال 1970 و معاهده صلح با اسرائیل که مورد خشم مردم اردن قرار گرفت.

گفتنی است ملک حسین همواره به عنوان مردی واقعی و مردمی یاد می‌شود اما ملک عبدالله بیشتر به مادر بریتانیایی خود شبیه است و برخلاف وی، ترجیح می‌دهد تا به جای ملک حسین که از لباس سنتی اردن استفاده می‌کرد، لباس نظامی به تن کند.

اکنون اسناد پاندورا یکی از جدیدترین چالش‌های پادشاه اردن به شمار می‌رود، اپیدمی کرونا تقریبا صنعت گردشگری این کشور را به تعطیلی کشانده است و آمار بیکاری بسیار بالاست و مردم نسبت به وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور در حالت اعتراض و خشم به سر می برند.

درمیانه اپیدمی کرونا، در آوریل سال 2021 خبر تلاش برای کودتا در این کشور منتشرر شد که در پی آن، شاهزاده حمزه به همراه دو نفر دیگر از شخصیت‌های برجسته و نزدیک به دربار محاکمه و تحت حبس خانگی و زندان قرار گرفتند.

شاهزاده حمزه که پیش از ملک عبدالله، ولیعهد اردن بود، فیلمی منتشر کرد و در آن بدون اینکه نامی از ملک عبدالله ببرد، طبقه حاکم را به فساد متهم کرد.

گفتنی است رسانه‌های اردن که پادشاه بر اغلب آنها تسلط دارد، هیچ اشاره‌ای به املاک خارجی ملک عبدالله نکردند و به جای آن تصاویری از وی در دیدار با شخصیت‌های برجسته اردنی منتشر کردند که وی می‌گوید چیزی برای مخفی کردن وجود ندارد، اینها حملاتی علیه اردن است.

امریکا و پس از آن، بانک جهانی، اتحادیه اروپا و کشورهای ثروتمند عربی از بزرگ‌ترین کشورهای کمک‌کننده به اردن به شمار می‌روند که به این کشور برای پناه دادن به پناهندگان و ممانعت از تلاش آنها برای وارد شدن به اروپا و کشورهای خلیجی کمک کمک می‌کنند.

علیرغم اینکه پادشاه اردن از اموال اختصاص داده شده برای حمایت از آوارگان سوء استفاده کرده است و به احتمال زیاد کمک‌های خارجی در نتیجه انتشار این اسناد کاهش پیدا نخواهد کرد اما اعتماد تَرَک برداشته مردم اردن بار دیگر آسیب دیده است.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا