اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

توافق امان، دمشق و بیروت بر سر تامین برق لبنان

وزرای انرژی و برق اردن، سوریه و لبنان امروز در امان درباره تامین برق لبنان از اردن و از طریق سوریه توافق کردند.

میدل ایست نیوز: امان امروز چهارشنبه میزبان وزرای انرژی و برق سه کشور اردن، سوریه و لبنان بود تا در مورد بخشی از تأمین برق لبنان از اردن از طریق شبکه انتقال سوریه توافق شود.

در این نشست سه جانبه که در دفتر وزارت انرژی و منابع معدنی اردن در امان برگزار شد، برنامه و جدول زمانی برای راه اندازی دوباره خط انتقال برق میان اردن و سوریه ارائه شد.

همچنین بررسی‌های تخصصی و نیز تهیه توافق لازم برای تأمین برق لبنان نیز صورت گرفت.

«هاله زواتی»، وزیر انرژی و منابع معدنی اردن در این زمینه گفت، این نشست پس از جلسه چهارجانبه میان اردن، مصر، سوریه و لبنان برای انتقال گاز مصر به لبنان از طریق اردن و سوریه با هدف کاهش هزینه تولید برق در لبنان برای تضمین تأمین گاز مورد نیاز ایستگاه “دیر عمار” انجام شده است.

وی در این باره گفت، پروژه طرح و نیز جدول زمانی آن تهیه و یک گروه تخصصی نیز تشکیل شد.

وزیر انرژی اردن خاطرنشان کرد، پروژه بیشتر بر ترمیم زیرساخت‌های برق سوریه و نیز آمادگی طرف های سه گانه برای توافق جهت تأمین برق لبنان تمرکز داشته است.

از طرفی دیگر «غسان الزامل»، وزیر برق سوریه نیز در این دیدار گفت که شرکت انتقال و توزیع برق سوریه مستقیما اقدام به ترمیم خط انتقال برق کرده و اتصال خط انتقال برق سوریه و اردن به سه ماه زمان نیاز دارد.

«ولید فیاض»، وزیر انرژی و آب لبنان نیز در این باره گفت که وزرای سه کشور بر نقشه راهی توافق کردند که موانع تخصصی و فنی را مرتفع می‌کند و اقدامات آینده در خصوص تأمین مالی توافق از طریق بانک جهانی است.

«بشر الخصاونه»، نخست وزیر اردن نیز بر آمادگی کشورش برای حمایت و پشتیبانی لازم از لبنان که با چالش‌های اقتصادی استثنائی روبروست، تاکید کرد.

نخست وزیر اردن در دیدار با وزیر برق سوریه و وزیر انرژی لبنان، اقدامات عملی برای تسریع در وارد کردن گاز و برق مصر به لبنان از خاک اردن و سوریه با هدف مقابله با چالش‌های انرژی در لبنان بررسی کرد.

الخصاونه به اظهارات دو وزیر لبنان و سوریه پیرامون تلاش‌های مبذول شده برای تسریع در انجام اقدامات عملی جهت تکمیل زیرساخت لازم در خاک سوریه برای انتقال گاز و برق و نیز برخی مسائل فنی و قراردادی که بر سر آنها توافق خواهد شد، گوش فراداد.

اردن و سوریه از سال2001 از طریق خط انتقال برقی 400 کیلوولتی به یکدیگر متصل شده‌اند؛ اما این خط از اواسط سال 2012 به دلایل فنی از کار افتاده است.

سوریه و لبنان نیز از طریق خطوط متعدد 400 و 66230 کیلوولتی به یکدیگر متصل شده‌اند.

این سه کشور با یک قرارداد مبادله عمومی و یک توافقنامه اتصال کلی در هشت گروه اتصال الکتریکی که علاوه بر ترکیه شامل اردن، مصر، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و لیبی می‌شود به یکدیگر متصل می‌شوند.

منبع
خبرگزاری رسمی اردنخبرگزاری رسمی اردن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا