خبر اولسیاسی

انتخابات عراق: بغداد امیدوار به نظارت بین المللی برای تضمین سلامت انتخابات

نقش سازمان ملل در این انتخابات با دوره‌های سابق متفاوت است و این نقش به درخواست دولت عراق و با تصویب شورای امنیت بوده است.

میدل ایست نیوز: مقامات عراقی با استقبال از حمایت بین‌المللی در روند نظارت بر اجرای انتخابات، که قرار است روز یکشنبه برگزار شود، ابراز امیدواری کرده‌اند که این اهتمام جهانی موجب تضمین سلامت انتخابات شود.

تقلب‌ها و عدم شفافیت در انتخابات 2018 که باعث شد مردم عراق دولت برآمده از آن را نماینده خود نشمرند و برای سرنگونی آن تظاهراتی گسترده و چند ماهه اجرا کنند، باعث شد که دولت فعلی عراق خواستار نظارت گسترده بین‌المللی بر روند انتخابات شود.

«جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق، اعلام کرد که 800 ناظر از سازمان ملل و اتحادیه اروپا  بر روند انتخابات عراق نظارت مستقیم دارند و این شمار را بی‌سابقه خواند.

او گفت که نقش سازمان ملل در این انتخابات با دوره‌های سابق متفاوت است و این نقش به درخواست دولت عراق و با تصویب شورای امنیت بوده است.

البته وی تأکید کرد که کار این گروه فقط نظارت بر اجرای انتخابات و ارائه گزارشی بین‌المللی در این باره است و شمارش آرا و اعلام نتایج صرفا بر عهده کمیساریای عالی مستقل انتخابات بود و هیچ کس در این روند دخالتی نخواهد داشت.

همزمان استرالیا، کانادا، دانمارک، فنلاند، آلمان، ایتالیا، هلند، نیوزیلند، نروژ، سوئد، بریتانیا، و امریکا با انتشار بیانیه‌ای مشترک بر نقش مهم نظارت بین‌المللی بر انتخابات عراق تأکید کردند و هیئت ناظران بین‌المللی را بزرگ‌ترین هیئت از این نوع در جهان دانستند که 5 برابر دست‌اندرکاران سازمان ملل در انتخابات 2018 عراق است.

«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق و از سران ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) نیز روز گذشته در دیدار با نماینده اتحادیه اروپا، ضمن بررسی روند اجرای انتخابات عراق وجود ناظران بین‌المللی را تضمینی برای همگان و نشان‌دهنده اهتمام جهانی به انتخابات عراق دانست.

«مسرور بارزانی»، رئیس دولت ایالتی کردستان عراق، نیز توجه جهانی به تضمین سلامت انتخابات عراق را مهم شمرد و از آن «به شدت استقبال» کرد.

او تأکید کرد که ناظران بین‌المللی آزادی کامل تردد در سرتاسر اقلیم کردستان را خواهند داشت و بلکه اقلیم کردستان  از آنها می‌خواهد که از مراکز رأی‌گیری گوناگون به خصوص در مناطق مورد مناقشه سرکشی کنند.

 

همچنین بخوانید:

https://mdeast.news/2021/10/06/%d9%87%d9%85%d9%87-%d8%a2%d9%86%da%86%d9%87-%d9%84%d8%a7%d8%b2%d9%85-%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%b9%d8%b1%d8%a7%d9%82/

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا