سرخط خبرهاسیاسی

رایزنی وزیر امور خارجه ایران با رئیس جمهوری سوریه درباره تقویت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای

وزیر امور خارجه ایران که به دمشق سفر کرده است با رئیس‌جمهور سوریه دیدار و در خصوص گسترش روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و موضوعات بین المللی گفت وگو کرد.

میدل ایست نیوز: «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران که به دمشق سفر کرده است، در محل کاخ ریاست جمهوری با «بشار اسد»، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و در خصوص گسترش روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و موضوعات بین المللی گفت وگو کرد.

در این ملاقات تقویت و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت. همچنین در خصوص تحولات افغانستان یمن و عراق و سوریه تبادل نظر به عمل آمد.

وزیر خارجه ایران تماس‌های گسترده میان مقامات عالی دو کشور را نشانگر عمق روابط میان ایران و سوریه خواند و پیروزی‌های سیاسی، بین‌المللی و میدانی سوریه را تبریک گفت و اظهار داشت فضای دیپلماتیک در نشست های اخیر مجمع عمومی سازمان ملل نشانگر آن بود که اوضاع به نفع سوریه تغییر کرده است.

امیر عبداللهیان ضمن تشریح سیاست ایران در قبال تحولات افغانستان اظهار داشت ما با همه طرف ها در افغانستان از جمله طالبان در ارتباط هستیم و آنها را دعوت به تشکیل دولت فراگیر می کنیم.

رئیس‌جمهوری سوریه در این ملاقات اظهار داشت در مدت کمی که از دیدار قبلی ما می‌گذرد تحولات زیادی رخ داده است که به نفع همه ما بوده است. ما توانستیم انتخابات ریاست جمهوری را با موفقیت برگزار کنیم. خروج آمریکا از افغانستان نشان ظهور محورهای جدید و افول و زوال محور غربی می‌باشد. کشورهای منطقه و همسایه افغانستان می‌دانند که آمریکا مسئولیت اعمال و سیاست هایش در افغانستان را نمی‌پذیرد.

وی افزود: ایران این ظرفیت را دارد و باید با برای به موفقیت رسیدن تحولات افغانستان، با کشورهای همسایه آن و سایر کشورهای صاحب نقش وارد مذاکره شود چرا که آمریکایی‌ها می‌خواهند بین کشورهای همسایه افغانستان اختلاف ایجاد کنند.

اسد اظهار داشت: ما در چارچوب منافع ملی سوریه با کمیته قانون اساسی تعامل می کنیم و نه با مداخله و تحمیل نقطه نظرات خارجی.

وی در خصوص تحولات ادلب بر خاتمه اشغالگری و بازگشت همه مناطق تحت اشغال به آغوش سوریه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به عملگرا بودن دولت جدید ایران اظهار داشت ما یک برنامه توسعه پایدار اقتصادی را در نظر داریم که حتی با فرض تداوم تحریم های ظالمانه علیه ایران آن را دنبال خواهیم کرد البته به زودی به مذاکرات وین باز می گردیم و موضوع راستی آزمایی و دریافت ضمانت‌های لازم برای اجرای تعهدات از سوی طرف‌های غربی را مد نظر داریم، اگر این مذاکرات به نتیجه رسید ما از آن برای تسریع در اجرای برنامه توسعه کشورمان بهره خواهیم گرفت ولی پیشبرد برنامه را متوقف آن نخواهیم کرد.

از طريق
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا