خبر اولسیاسی

معاون ابوبکر البغدادی و مسئول مالی داعش که به چنگ نیروهای عراقی افتاد که بود؟ + تصاویر

این فرد از مهم‌ترین تروریست‌های تحت پیگرد بین‌المللی و چهره‌ای نزدیک به شورای مرکزی داعش و از نزدیک‌ترین افراد به سرکرده فعلی داعش «عبدالله قرداش» است.

میدل ایست نیوز: پس از اعلام بازداشت معاون ابوبکر البغدادی و مسئول مالی گروه تروریستی داعش ازسوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق توضیحات تکمیلی در این باره اعلام کرد.

در بیانیه رسمی این واحد آمده که همزمان با جشن انتخابات، به ملت عراق مژده دستگیری مسئول پرونده‌های مالی و اقتصادی گروه تروریستی داعش «سامی جاسم محمد جعاطه العجوز الجبوری» ملقب به «ابو آسیا» و «ابوعبدالقادر الزبیدی» را اعلام می‌کنیم.

این بیانیه افزوده که عملیات دستگیری این تروریست در عملیات ویژه «برون مرزی» دستگاه اطلاعات ملی انجام شده و افزود که این فرد از مهم‌ترین تروریست‌های تحت پیگرد بین‌المللی و چهره‌ای نزدیک به شورای مرکزی داعش و از نزدیک‌ترین افراد به سرکرده فعلی داعش «عبدالله قرداش» است.

واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق تأکید کرده که این تروریست مسئولیت‌های امنیتی و مالی مهمی ازجمله معاونت ابوبکر البغدادی را بر عهده داشت و نیز مسئول تشکیلات موسوم به دیوان بیت‌المال و معاون والی دجله در نظام داعشی بوده است.

دستگاه امنیتی عراق ضربات مکرر به گروه تروریستی داعش با دستگیری یا کشته شدن برخی از سران مهم آن را موجب تقویت امنیت کشور و جلوگیری تکرار جنایات آنان در عراق دانسته است.

این تروریست داعشی متولد 1974 است که چهار فرزند دارد و علاوه بر همسر اصلی خود، از سه تن از بانوان ایزدی به عنوان کنیز سوءاستفاده کرده است.

او در سال 2004 با تشکیلات ابومصعب الزرقاوی بیعت کرد و در سال 2005 توسط نیروهای امریکایی دستگیر و به زندان بوکا منتقل شد تا اینکه در سال 2010 آزاد شد.

سامی جاسم الجبوری پس از آن مسئول امنیتی بخش‌های هیجل و زاب و مخمور در استان صلاح‌الدین شد و بعدتر در سال 2014 مسئول امنیتی ولایت دجله و سپس معاون والی دجله تعیین شد.

پس از آن او به سوریه منتقل و از جانب ابوبکر البغدادی به عنوان امیر «دیوان الرکاز» و بعدتر معاون دوم البغدادی و امیر بیت المال در گروه تروریستی داعش شد.

پس از هلاکت ابوبکر البغداد، منصب مدیر کل ولایت شام و مدیر پرونده‌های اقتصادی و مالی داعش را داشت.

ساعتی پیش نخست وزیر عراق با انتشار توئیتی نوشت که وقتی نیروهای امنیتی عراق برای تأمین امنیت انتخابات تلاش می‌کردند، بازوی آنان در دستگاه اطلاعات در حال اجرای یکی از دشوارترین عملیات اطلاعاتی در خارج از مرزهای کشور برای دستگیری «سامی جاسم»، مسئول مالی داعش و معاون ابوبکر البغدادی بود.

او از این نیروها و تلاش آنان در موفقیت این مأموریت قدردانی کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا