خبر اولسیاسی

فرانس پرس: ایران و عربستان بر سر بازگشایی کنسولگری ها توافق کردند

یک دیپلمات خارجی در ریاض به خبرگزاری فرانس پرس گفت که ایران و عربستان برای بازگشایی کنسولگری‌ های خود در دو کشور به توافق اولیه رسیده‌اند.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری فرانس پرس گفت در آخرین دور از مذاکرات ایران و عربستان، دو طرف به توافق اولیه ای بر سر کاهش تنش و جنگ نیابتی در منطقه رسیده اند و به زودی به توافقی برای حل اختلافات دست می یابند.

فرانس پرس به نقل از یک منبع خارجی در ریاض گزارش داد که در دور آخر مذاکرات میان ایران و عربستان که در بغداد و اواخر سپتامبر برگزار شد، دو طرف به توافق اولیه ای برای بازگشایی کنسولگری ها در دو کشور دست یافتند.

منبع مذکور توضیح داد که تهران و ریاض در آخرین دور از مذاکرات تقریبا بر سر کاهش تنش بین خود و جنگ نیابتی در منطقه توافق کردند و گام های آخر برای توافق نهایی نیز در دور جدید مذاکرات که طی روزهای آتی برگزار می شود، برداشته می شود.

وی با اشاره به توافق دو طرف بر سر بازگشایی کنسولگری ها، گفت که طی هفته های آتی، عادی سازی روابط بین ایران و عربستان اعلام می شود.

به گفته این منبع، عربستان به دنبال پایان جنگ در یمن است چرا که میلیاردها دلار برای وی هزینه داشته و تهران نیز به دنبال ایجاد فرصت های اقتصادی در عربستان برای احیای اقتصاد آسیب دیده خود از تحریم هاست.

در همین راستا فرانس پرس به نقل از «علی الشهابی»، مشاور دولت عربستان نوشت که وضعی فعلی خوب و بسیار دلگرم کننده است اما ریاض نیاز به گام های عملی دارد.

الشهابی افزود ایران نیاز به اتخاذ گام های واقعی و نه فقط سخنان زیبا دارد، ایران باید پیش از آنکه عربستان اجازه بازگشایی سفارت خود را بدهد، گام های اساسی نظیر توقف تامین مالی و تسلیحاتی انصار الله اتخاذ کند.

مقامات عربستانی و ایرانی، چندین دور مذاکره طی ماه های گذشته در بغداد برگزار و به مثبت بودن این مذاکرات اشاره کردند.

گفتنی است رابطه ایران و عربستان در سال 2016 و پس از حمله برخی معترضان ایرانی به اعدام یک روحانی شیعه، به هیئت های دیپلماتیک عربستان در ایران، قطع شد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا