خبر اولسیاسی

«ابوعبیده بغداد» عامل انفجار خونین الکراده کیست؟

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ساعاتی پیش از عملیات اطلاعاتی پیچیده و برون‌مرزی نیروهای امنیتی برای دستگیری عامل انفجار خونین الکراده بغداد خبر داد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ساعاتی پیش از عملیات اطلاعاتی پیچیده و برون‌مرزی نیروهای امنیتی برای دستگیری عامل انفجار خونین الکراده بغداد خبر داد.

اسم کامل این تروریست، «غزوان علی حسین راشد الزوبعی» است که در 1992 میلادی در بغداد متولد شده و کنیه وی «ابوعبیده بغداد» است، الزوبعی در مه سال 2007 میلادی با گروه تروریستی داعش بیعت کرد و در یگانی برای هدف قرار دادن نیروهای امریکایی فعالیت می‌کرد که به دنبال آن در اواخر همان سال از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان کروبر افتاد اما در اواخر سال 2008 میلادی از زندان آزاد شد.

الزوبعی در اوایل سال 2010 میلادی در ولایت بغداد و مشخصا منطقه الکرخ جنوبی به همکاری با داعش ادامه داد و به سرکردگی یگان حمله به نیروهای امنیتی از طریق ترور، چسباندن بمب به خودروها گمارده شد اما وی دوباره در اواسط سال 2011 میلادی درمنطقه الدوره توسط اداره مبارزه با جرایم دستگیر شد.

الزوبعی در سال 2013 میلادی یکی از افرادی بود که از زندان ابوغریب فرار کرد و ضمن پیوستن به تروریست ها و دیدن آموزش‌های نظامی و شرعی به کوه‌های حمرین رفت.

پیش از تسلط داعش بر شهر موصل در ژوئن سال 2014 میلادی، وی به همراه مجموعه خود وارد موصل شد و علیه نیروهای امنیتی عراقی عملیات‌هایی انجام داد، وی به هنگام درگیری‌ها با نیروهای امنیتی از ناحیه پا زخمی و به مدت 6 ماه بستری شد و پس از آن در اوایل سال 2016 میلادی به ولایت بغداد منتقل شد و مسئول یکی از یگان‌های بمب‌گذاری شد.

از جمله مهم‌ترین عملیات‌های تروریستی مرتبط با وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1: انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه الکراده در تاریخ 3/7/2017 .

2: نظارت بر دو انفجار همزمان در مرکز خرید النخیل در بغداد در تاریخ 30/5/2017 که انفجار نخست از طریق فردی که کمربند انتحاری بسته بود، روی داد و انفجار دوم از نوع خودروی بمب‌گذاری شده بود.

3: انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در بغداد در تاریخ 30/5/2017.

4: انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه الشواکة در نزدیکی سازمان بازنشستگی در تاریخ 30/5/2017 میلادی.

در انفجار یک خودروی انتحاری در منطقه تجاری الکراده الکراده بغداد که در ۳ ژوئیه سال 2016 میلادی روی داد، بیش از 115 شهروند عراقی به شهادت رسیده و نزدیک به 200 نفر دیگر زخمی شدند.

از طريق
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا