سرخط خبرهاسیاسی

رایزنی تلفنی وزیر امور خارجه ایران و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درباره اوضاع افغانستان و روند بازگشایی نمایندگی ایران در جده

وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با دبیر کل سازمان همکاری اسلامی با ابراز خشنودی از مساعدت های دبیرخانه این سازمان در امر تسهیل روند بازگشایی نمایندگی ایران در جده، تداوم این مساعدت ها را خواستار شد.

میدل ایست نیوز: «حسین امیر عبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران و «یوسف العثیمن»، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی طی تماس تلفنی وضعیت جاری در افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

امیر عبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی علاوه بر مرور تازه ترین وضعیت مناسبات با سازمان همکاری اسلامی، همچنین در خصوص تازه ترین وضعیت افغانستان با یوسف العثیمن دبیر کل سازمان همکاری اسلامی تبادل نظر کرد.

وی جریان های تندرو و افراطی را به عنوان یکی از مهمترین مشکلات منطقه بر شمرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به وضعیت کنونی تحرکات تروریستی داعش در افغانستان بر حمایت ایران از ایفای نقش فعال تر این سازمان به ویژه دبیر کل در مورد افغانستان تاکید کرد.

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی در پاسخ ضمن تبریک به دکتر امیر عبداللهیان به مناسبت انتخاب ایشان به عنوان وزیر امور خارجه ایران، گزارش مختصری از مجموعه اقدامات سازمان همکاری اسلامی در زمینه رسیدگی به موضوع تحولات اخیر در افغانستان و بیانیه صادره آن ارائه و بر فراگیر بودن دولت جدید در افغانستان، رعایت حقوق بشر و حقوق زنان، همبستگی با مردم افغانستان و تصریح بر عدم تبدیل افغانستان به مامن گروه های تروریستی تاکیدکرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اقدامات تروریستی و جنایتکارانه اخیر داعش در حمله ددمنشانه به نمازگزاران در دو مسجد در قندوز و قندهار، محکومیت این اقدامات غیر انسانی توسط دبیر کل و اعضای سازمان همکاری اسلامی را خواستار شد.

وی هدف داعش از این اقدامات تروریستی را تفرقه و اختلاف افکنی مذهبی در افغانستان بیان نمود.

العثیمن تاکید کرد، ما در سازمان همکاری اسلامی هیچ تفاوتی میان مذاهب اسلامی قایل نیستیم و همه مردم مسلمان از دید ما واجد حقوق شهروندی یکسان هستند و جایز نیست مسلمانان و نمازگزاران با هر مذهبی هدف حملات تروریستی قرار گیرند.

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر محکومیت قاطعانه اقدامات تروریستی اخیر در افغانستان، برای کشته شدگان این حملات غفران الهی و برای مجروحان آن شفای عاجل را آرزو کرد.

وزیر امور خارجه ایران با ابراز خشنودی از مساعدت های دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در امر تسهیل روند بازگشایی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان در جده، تداوم این مساعدت ها را خواستار شد.

العثیمن ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم گفتگوهای ایرانی-سعودی به عنوان تسهیل کننده روند بازگشایی نمایندگی ایران نزد OIC در جده، آرزو کرد که تماس ها و گفتگوهای کنونی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به حصول دستاوردهای مثبت برای هر دو کشور منجر شود.

منبع
سایت وزارت امور خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا