سرخط خبرهاسیاسی

نماینده مجلس ایران: موضع‌گیری‌های عربستان نشان می‌دهد که مسیر تنش با ایران را بن‌بست می‌بینند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اعلام کرد موضع‌گیری‌های عربستان نشان می‌دهد که مسیر تنش و درگیری با ایران را بن‌بست می‌بینند.

میدل ایست نیوز: «محمود عباس زاده»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اعلام کرد موضع‌گیری‌های عربستان نشان می‌دهد که مسیر تنش و درگیری با ایران را بن‌بست می‌بینند.

وی با بیان اینکه مجموعه علائم نشان می‌دهد که یک همگرایی در منطقه در حال شکل‌گیری است، اظهار داشت: چندی پیش «حسین امیر‌عبداللهیان»، وزیر امور خارجه اعلام کرد که گفت‌وگو‌های تهران و ریاض در مسیر درستی حرکت می‌کند و ایران و عربستان سعودی در برخی موارد به توافق‌هایی دست پیدا کرده‌اند، اما از سوی دیگر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه سعودی گفته که گفت‌وگو‌ها با تهران دوستانه بوده، اما پیشرفت ملموسی نداشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران درباره علت تناقضات وزیر امور خارجه ایران و وزیر امور خارجه سعودی، گفت: «تا مذاکره به صورت رسمی شکل نگیرد نمی‌توان گفت پیشرفتی حاصل شده است یا خیر. وقتی تعاملات و ارتباطات غیر رسمی است نمی‌توان ارزیابی دقیقی کرد. به نظر من مجموعه علائم نشان می‌دهد که یک همگرایی در منطقه در حال شکل‌گیری است.»

این نماینده مجلس اضافه کرد: «عربستان یک دوره‌ تنش با جمهوری اسلامی را پشت سر گذراند و عموما تحریک غربی‌ها و رژیم صهیونیستی پشت سر این قضیه بود. اما بالاخره هم ملت‌ها و هم حکام منطقه به مرور متوجه می‌شوند که تحرکات مرموزانه امریکا و صهیونیست با ایجاد شکاف میان دولت‌های منطقه، نهایتا آسیب می‌زنند.»

او ادامه داد: «در نهایت برای کشور‌های منطقه ثابت شد که امنیت را نمی‌توانند عاریتی گیرند. امنیت چیزی نیست که از خارج به داخل کشور تزریق شود؛ به ویژه در افغانستان و حضور ۲۰ ساله امریکا که بعد از ۲۰ سال مجبور شدند منطقه را ترک کنند. اتفاقاتی که در افغانستان به وقوع پیوست، دولتی که غربی‌ها از آن‌ها حمایت کردند و بر سر کار آوردند و نهایتا این شکل رفت، برای حکام برخی کشور‌ها اثبات شد که با اراده و پشتیبانی امریکایی‌ها نمی‌توانند قدرت مستمری داشته باشند و در نهایت باید باج دهند. بالاخره کشور‌های منطقه هم دارند به این نکته واقف می‌شوند.»

عباس‌زاده عنوان کرد: «فکر می‌کنم که یک ارتباطات هم‌افزا و همگرایانه‌ای در منطقه شروع خواهد شد. عربستان یک دوره طولانی با ما تنش داشته، اما الان احساس می‌کنیم از موضع‌گیری‌ها و ادبیاتشان به ویژه صحبت‌های رییس هیئت عربستانی در مجمع عمومی سازمان ملل، نشان می‌داد که این‌ها به تعبیری انتهای کوچه تحرکات یا مواضع تنش‌برانگیز را بن‌بست می‌بینند و مسیر تنش و درگیری با ایران بن‌بست است.»

این نماینده مجلس ضمن تاکید بر اینکه باید به تنش‌ها پایان داد، گفت: «به نظر من برخی مواضع طبیعی است. بالاخره برداشت‌های مختلفی می‌شود، اما روی هم رفته به باور من، در حال پیشروی به سمت یک همگرایی و تقویت ارتباط هستیم.»

منبع
انتخاب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا