خبر اولسیاسی

نفتالی بنت در دیدار با پوتین به دنبال چیست؟

نفتالی بنت در سفر خود «زئیف الکین»، معاون روس‌تبار وزیر امور خارجه، را همراه می‌برد که در همه سفرهای نتانیاهو همراه او بوده و در جریان جزئیات مذاکرات دو طرف است.

میدل ایست نیوز: تدارکات گسترده نخست‌وزیر اسرائیل برای سفر به مسکو و دیدارش با رئیس جمهوری روسیه که قرار است روز جمعه انجام شود نشان‌ می‌دهد که او قصد دارد ضمن برقراری روابط شخصی با پوتین، نگرانی های خود درباره سوریه و پرونده هسته ای ایران را با وی در میان گذارد.

منابع آگاه تأکید کرده‌اند که «نفتالی بنت» خواستار تحکیم روابط گرمی است که در زمان «بنیامین نتانیاهو» با مسکو برقرار شد و به موجب آن طرفین در خاک سوریه با هماهنگی تمام عمل می‌کردند.

به گفته این منابع، در ماه‌های اخیر به علت نارضایتی مسکو از حملات هوایی اسرائیل در خاک سوریه روابط دو طرف به گرمی سابق نیست زیرا مسکو معتقد است که این حملات «زیاد از حد» شده است.

در ماه‌های اخیر ژنرال‌های روسیه همچنین اسرائیل را به استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی در خاک سوریه تهدید کرده‌اند در حالی که پیش از این اسرائیل از آزادی عمل کامل در آسمان سوریه برخوردار بود و مسکو فقط از آنها خواسته بود که پیش از حمله با نیروهای روسیه هماهنگی به عمل آید.

برای همین بنت در سفر خود «زئیف الکین»، معاون وزیر خارجه، را همراه می‌برد که روس‌تبار است و در همه سفرهای نتانیاهو همراه او بوده و در جریان جزئیات مذاکرات دو طرف است و مسکو به وی توجه ویژه دارد.

این منابع می‌افزایند که گفت‌وگوهای بنت با کارشناسان و مشاورانش در آستانه سفر به روسیه نشان می‌دهد که هدف اصلی «برقراری روابط شخصی با پوتین و تلاش برای متقاعد کردن او درباره موضع اسرائیل در قبال ایران به خصوص در آنچه به حضور ایران در سوریه مربوط می‌شود و همچنین خودداری از تحویل موشک‌های زمین به هوای پیشرفته به سوریه و نیز پرونده هسته‌ای ایران» است.

این در حالی است که اسرائیل در ماه‌های اخیر ایران و حزب الله را به تلاش برای تبدیل منطقه جولان اشغالی به میدان جنگ تازه علیه اسرائیل متهم کرده و تأکید می‌کند که اطلاعات گسترده‌ای درباره این برنامه دارد که جاسوسانش به روش میدانی از منطقه کسب کرده‌اند.

روز شنبه گذشته، «مدحت الصالح»، مسئول پرونده جولان در دولت سوریه، در نزدیکی خانه‌اش در عین التنیه ترور شد. برخی گزارش‌ها تأکید کرده‌اند که ترور الصالح به دست یک تیم کوماندو اسرائیلی انجام شده که به صورت مخفیانه وارد خاک سوریه شده‌اند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا