سرخط خبرهاسیاسی

العبادی: سردار سلیمانی به نیروهای عراق چیزی را آموخت که امریکایی ها هم بلد نبودند/ حشد باید حفظ شود

«حیدر العبادی» تأکید کرد که سردار حاج قاسم سلیمانی توانست با موفقیت روش های جنگ نامنظم را به نیروهای عراقی آموزش دهد.

میدل ایست نیوز: «حیدر العبادی»، نخست وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف نصر، تأکید کرد که سردار حاج قاسم سلیمانی توانست با موفقیت روش های جنگ نامنظم را که برای رویارویی با داعش اهمیت داشت به نیروهای عراقی آموزش دهد.

العبادی در مصاحبه با شبکه «العالم» گفت که بیش از صد بار با شهید حاج قاسم سلیمانی دیدار داشته که بیشتر این دیدارها غیرعلنی و محرمانه بوده است، چون قطعنامه شورای امنیت، شهید سلیمانی نمی‌توانست وارد عراق بشود و افزود که این سفر با وجود این قطع نامه به صورت قانونی و رسمی انجام می‌شد و عراق به قطعنامه شورای امنیت اعتراض کرد.

او با اشاره به تجربه چندین ساله ایران در برخورد با جنگ های چریکی، گفت که عراق با وجود ارتش منظم، در برابر داعش نیاز به تجربه جنگ چریکی را داشت و این شهید قاسم سلیمانی بود که این تجربه را به عراق منتقل کرد.

وی افزود که میان ایران و عراق همکاری در زمینه تبادل تجربیات انجام می‌شد ولی عراق به نیروی کلاسلیک نیاز نداشت چون اساسا جنگ با داعش یک جنگ کلاسیک نبود و ایران هم تجارب جنگ غیرکلاسیک را به عراق منتقل کردند.

العبادی گفت که برای کاهش تلفات در میان نیروهای داوطلب لازم بود که این نیروها با روش های جنگ نامنظم و چریکی آشنا بشوند و این چیزی بود که امریکا هم فاقد این تجربه بود و شهید سلیمانی در این عرصه بسیار موفق عمل کرد.

نخست وزیر اسبق عراق با اشاره به فشارهای برخی شخصیت‌های سیاسی برای ادغام الحشد الشعبی در ارتش عراق، گفت که به آنها گفته که هرگز چنین کاری را نمی کند چون موجب از دست رفتن قدرت غیرکلاسیک الحشد الشعبی و قدرت ارتش منظم می شود.

او درباره نحوه دریافت خبر شهادت سردار سلیمانی گفت: «من ساعات پایانی شب این خبر را دریافت کردم. در ابتدا گزارشی درباره حمله به فرودگاه دریافت کردم، بر اساس اطلاعاتی که داشتم (می‌دانستم که) حاج قاسم همان ساعت وارد عراق می‌شود ولی اطلاعی نداشتم که این حمله هوایی، او را هدف قرار داده است. در همان دقایق اولیه، یک نفر به فرودگاه رفت و معلوم شد که هنگام حمله هوایی آمریکا، حاج قاسم در فرودگاه بود و بعد از چند ساعت، صحت این خبر به صورت قطعی تایید شد. من از شنیدن این خبر بسیار شوکه شدم؛ اول اینکه چگونه این حمله انجام شد در حالی‌که جنگی در جریان نبود و ما داعش را سرکوب کرده بودیم.. ایران در عراق حضور داشت تا به آن در جنگ علیه تروریسم کمک کند، ایران کشور دوست و همسایه عراق است، چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟».

العبادی افزود که در ایام جنگ با داعش نیز شاهد تسویه‌حساب‌هایی علیه برخی‌ها در عراق بوده که «به همگی گفتم اگر می‌خواهید عراق را وارد این درگیری کند من از تمام نیروها خواهم خواست که خارج شوند» و تأکید کرد: «فکر می‌کنم اگر ترور حاج قاسم در زمان نخست‌وزیری من انجام می‌شد من برای خارج کردن نیروهای خارجی اقدام می‌کردم».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا