خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

خط و نشان صدر برای کشورهای همسایه؛ در امور عراق دخالت نکنید

رهبر جریان صدر اعلام کرد به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد در تشکیل دولت عراق مداخله کند و آنچه این روزها در کشور می‌‌گذرد، منازعه‌ای دموکراتیک است.

میدل ایست نیوز: «سید مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر اعلام کرد به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد در تشکیل دولت عراق مداخله کند و آنچه این روزها در کشور می‌‌گذرد، منازعه‌ای دموکراتیک است.

سطح نخست: کشورهای همسایه که در امور داخلی عراق مداخله نکرده‌اند، برای تحکیم روابط و همکاری با آنها در پروژه‌ها و طرح‌های مشترک در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، صنعتی و تبادل تجربیات، فعال‌سازی نقش دیپلماسی مشترک تلاش خواهیم کرد و عراق به هیچ عنوان در امور داخلی آنها دخالت نخواهد کرد.

سطح دوم: کشورهایی که در امور سیاسی و امنیتی و غیره عراق مداخله آشکار دارند، تعامل با آنها به شکل زیر خواهد بود:

نخست: گفت‌وگوها در سطح عالی برای جلوگیری از مداخلات، اگر به درخواست‌ها پاسخ دهند که مورد استقبال قرار می گیرد و الا به روش‌های دیپلماتیک و بین‌المللی معروف برای ممانعت از این مداخلات توسل خواهیم جست.

دوم: حفاظت از مرزها و گذرگاه‌ها و فرودگاه‌ها و تشدید تعامل با آنها و در صورت ناکافی بودن، کاهش تعاملات اقتصادی و یا موارد دیگر.

سوم: هر گونه اقدامی که خدشه به حاکمیت عراق قلمداد شود، مقدمه‌ای برای کاهش حضور دیپلماتیک و یا دیگر اقدامات قاطعانه معمول در سطح جهان و منطقه خواهد بود.

صدر ادامه داد: در همه این موارد، عراق هیچگونه مداخله‌ای در امور هیچ یک از کشورهای همسایه نخواهد داشت و همچنین اراضی عراق نیز ابدا مکانی برای آسیب زدن به آنها نخواهد بود به ویژه با کشورهایی که به حاکمیت کامل عراق احترام می‌گذارند و با مردم و دولت عراق نگاه از بالا ندارند.

از همین رو اجازه نخواهیم داد تا هیچ کشوری در انتخابات عراق و نتایج آن و نیز ائتلاف‌بندی‌ها و تشکیل دولت برآمده از انتخابات و غیره مداخله کند، هر آنچه این روزها در عراق روی می دهد، منازعه دموکراتیک میان افراد یک ملت است و نیازی به مداخله منطقه‌ای نیست.

رهبر جریان صدر اظهار داشت: همانطور که ما به حاکمیت همه کشورهای همسایه اعم از کویت، عربستان، اردن، ایران، سوریه و ترکیه احترام قائلیم و در امور آنها مداخله نمی‌کنیم و خواهان دوستی و برادری و تعامل به مثل آنها در چارچوب منافع مشترک هستیم و اراضی آنها جایگاهی برای تصفیه حساب ما با دشمنانی نظیر تروریست‌ها و غیره نیست، آنها هم باید به این موارد پایبند باشند.

وی در پایان نوشت: موارد ذکر شده را پایه و اساس صلح در منطقه می‌دانم و عراق از تلاش برای تقویت مناسبات با آنها و ایفای نقش میانجی میان آنها و موارد دیگر (اگر بخواهند) دریغ نخواهد کرد و تعامل ما با آنها به هیچ عنوان بر اساس منافع طائفی یا فردی نخواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا