اجتماعیاقتصادیخبر اول

پس از تحریم محصولات لبنانی؛ جایگزین‌های متعدد برای ریاض و خسارت سنگین بیروت

نگرانی‌ها در لبنان از تصمیم عربستان برای توقف همه واردات از این کشور در پی اظهارات قرداحی افزایش یافته، اقدامی که می‌تواند مشکلات اقتصادی لبنان را بیش از پیش تشدید کند.

میدل ایست نیوز: نگرانی‌ها در لبنان از تصمیم عربستان برای توقف همه واردات از این کشور در پی اظهارات «جرج قرداحی»، افزایش یافته است؛ اقدامی که می‌تواند مشکلات اقتصادی لبنان را بیش از پیش تشدید کند و در مقابل، عربستان را به یافتن کشورهای صادرکننده دیگر مجبور کند.

این نخستین بار نیست که ریاض واردات از لبنان را متوقف می کند، عربستان در ماه آوریل گذشته نیز در پی کشف و ضبط مواد مخدر در محموله لبنانی، واردات میوه و سبزیجات از این کشور را به حالت تعلیق درآورده بود.

به گفته اتاق بازرگانی، صنعتی و کشاورزی لبنان، ارزش صادرات لبنان در سال 2020 میلادی بیش از 3.8 میلیارد دلار بوده که 1.04 میلیارد دلار آن به کشورهای شورای همکاری بوده است یعنی 27 درصد از مجموع صادرات لبنان.

بر اساس بیانیه‌های رسمی سازمان آمار عربستان، واردات این کشور از لبنان در سال 2019 میلادی شامل سنگ‌های زینتی، فلزات گران‌بها، میوه، سبزی، کاکائو، عطر و اتکلن و لوازم بهداشتی و آرایشی بوده است.

عربستان دارای بزرگ‌ترین اقتصاد عربی است و تنها ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات از لبنان برای این کشور 24 میلیون دلار در سال خسارت به بار می‌آورد.

در همین رابطه، «فواز عبدالستار العلمی»، مشاور پیشین وزارت تجارت و صنعت عربستان به الحره گفت: جایگزین‌های بسیاری در کشورهای مختلف جهان برای واردات میوه و سبزیحات وجود دارد و ممنوعیت واردات این محصولات از لبنان هیچ تاثیر منفی بر بازار عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری ندارد.

پس از تصمیم امارات، کویت و بحرین در حمایت از عربستان، نگرانی‌هایی برای ممنوعیت واردات محصولات لبنانی در این کشورها وجود دارد.

کامیون‌ها و خودورهای باری محصولات میوه و سبزیجات لبنان را به عربستان منتقل می کردند و این کشور مرکزی برای تزانزیت برخی محصولات لبنانی به کشورهای همسایه عربستان به شمار می رود.

العلمی درباره قواننی تجارت جهانی گفت: لبنان عضو سازمان تجارت جهانی نیست و لذا تصمیمات و گزینه‌های حقوقی زیادی برای مقابله با این تصمیمات ندارد.

وی معتقد است که این ممنوعیت به سود تولیدکنندگان داخلی تمام خواهد شد به ویژه که عربستان در تولید شماری از سبزیجات و میوه‌ها به خودکفایی رسیده و می‌تواند 30 درصد از نیازهای خود را تامین کند اما لبنان از زمان جنگ داخلی در سال‌های 1975 و 1990 با بحران مالی وخیمی دست به گریبان است که بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات این کشور به شمار می رود.

لبنان در ژوئن سال 2004 توافق تجارت آزاد با کشورهای شورای همکاری امضا کرد و بدین ترتیب نخستین کشور عربی و خارجی شد که چنین توافقی با این شورا امضا می کند.

در همین ارتباط، «سامی نادر»، مدیر پژوهشکده المشرق برای امور راهبری گفت: عربستان بخش مهمی از واردات کشاورزی خود را از لبنان انجام می دهد و معتقدم این کشور جایگزین‌های زیادی برای واردات محصولات لبنانی ندارد.

وی گفت: بازارهای شورای همکاری به دلیل نزدیکی جغرافیایی و هزینه اندک تا حدی زیادی وابسته به محصولات لبنانی بودند و بازاراهای جایگزین‌ دیگر نظیر بازارهای اروپا به دلیل معیارهای سختگیرانه و رقابت بالا و هزینه حمل و نقل زیاد برای صادرات محصولات لبنانی به صرفه نیست.

تاکنون هیچ نشانه‌ای برای برداشته شدن قریب الوقوع ممنوعیت‌ واردات محصولات لبنانی وجود ندارد و این موضوع بازار کشاورزی لبنان را تهدید می کند به خصوص که ارزش لیره سقوط کرده و کشاورزان نیاز شدیدی به صادرات برای کسب دلار و خرید کود و دیگر لوازم مورد نیاز دارند.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا