خبر اولسیاسی

تغییر در نتایج انتخابات عراق بعید است

نشانه ای از تغییر در نتایج انتخابات عراق پس از بازشماری دستی آرا وجود ندارد و تاکنون نتایج بازشماری دستی با نتایج الکترونیکی مطابقت داشته است.

میدل ایست نیوز: انتظار می رود کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق تا پیش از پایان هفته جاری، فرآیند بازشماری دستی صندوق های رای بنابر شکایت های دریافتی را به پایان برساند.

به گفته دو تن از مسئولان کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق، امروز چهارشنبه صندوق های رای در استان بصره و صلاح الدین، بنابر شکایت ها بازشماری می شود.

تاکنون هیچ نشانه ای از تغییر در نتایج انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر 2021 برگزار شد، وجود ندارد و این درحالی است که بیش از 45 درصد کل صندوق های رای مورد شکایت، شمارش شده و نتایج آن در استان های بابل، نینوا، بغداد، میسان و ذی قار با نتایج شمارش الکترونیکی آرا صد در صد مطابقت داشته است.

مطابقت کامل نتایج شمارش دستی با شمارش الکترونیکی آرا، احتمال اعتراض نیروهای بازنده در این انتخابات را به وجود می آورد از این رو، تدابیر امنیتی در اطراف منطقه الخضراء در بغداد تشدید شده و نیروهای نظامی و دستگاه مبارزه با تروریسم به دلیل احتمال تنش آفرینی نیروهای بازنده در انتخابات در منطقه مستقر شده اند.

برخی از این معترضان خواهان بازشماری دستی کل صندوق های رای در سراسر عراق هستند، برخی به دنبال ابطال کل نتایج انتخابات و گروهی دیگر خواستار تغییر کمیساریای عالی مستقل انتخابات شدند.

ناظران تاکید می کنند که این مطالبات بیش از آنکه خواسته حقیقی باشد، ابزار فشاری است که می خواهد نشان دهد قدرت نیروهای بازنده، به تعداد کرسی آنها در پارلمان نیست بلکه به حضور آنها در صحنه عراق ارتباط دارد به ویژه با توجه به اینکه آنها می دانند تهدید دولت و انتخابات که مورد قبول شورای امنیت و سازمان ملل بوده، نتیجه معکوس خواهد داد.

در همین راستا دو تن از کارکنان کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق به العربی الجدید گفتند که نتایج بازشماری دستی آرا تاکنون با نتایج شمارش الکترونیکی مطابقت داشته و امکان اعلام نهایی نتایج در پایان این هفته وجود دارد اما نیروهای بازنده همچنان شکایت ارائه می کنند و درصورت پذیرش این شکایت ها، ممکن است اعلام نهایی نتایج چند روزی به تعویق بیافتد.

از طرفی دیگر «جمانه الغلای»، سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق گفت سقف زمانی برای بازشماری دستی آرای بنابر شکایت ها وجود ندارد، و هنوز صندوق هایی باقی مانده که بازشماری نشده و برخی از نیروهای سیاسی نیز شکایت های جدیدی ارائه می کنند.

وی ادعاهای برخی احزاب مبنی بر اینکه کمیساریا با دور کردن ناظران نهادهای سیاسی در آرای مردم دستکاری می کند گفت این مساله حقیقت ندارد و ناظران احزاب و سایر ناظران به کامل ترین صورت به فعالیت خود ادامه می دهند.

«عباس العردای»، از سران جنبش حقوق، شاخه سیاسی کتائب حزب الله گفت اعلام مطابقت نتایج بازشماری دستی آرا با شمارش الکترونیکی، موجب بن بست سیاسی و اعتراضات بیشتر نسبت به این «نمایش» که مورد حمایت نیروهای خارجی برای عدم حضور نیروهای شیعی محور مقاومت در صحنه سیاسی عراق است، می شود.

در مقابل «محمد شیاع السودانی»، وزیر سابق عراق و یکی از چهره های احتمالی برای نخست وزیری عراق گفت همه نیروهای سیاسی معترض به نتایج انتخابات باید نتایج نهایی را بپذیرند.

اما «احسان الشمری»، رئیس مرکز تفکر سیاسی در بغداد احتمال داد که نیروهای بازنده در انتخابات به تنش محدود و درگیری برنامه ریزی شده با مقامات روی بیاورند به ویژه پس از آنکه متوجه شدند هیچ تغییری در نتایج انتخابات حاصل نمی شود.

به گفته الشمری این نیروهای معترض دو راه بیشتر ندارند: یا اینکه از طریق تظاهرات و اعتراضاتی که به درگیری ختم نمی شود، فشار بیشتری بیاورند و یا اینکه از عملکرد کمیساریای عالی مستقل انتخابات به دادگاه فدرال شکایت کنند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا