خبر اولسیاسی

تنش‌ها در شمال سوریه؛ نمایش قدرت برای بهبود شروط مذاکرات

با انتشار اخباری میدانی از احتمال قریب الوقوع بودن عملیات نظامی ترکیه علیه قسد همچنان حالت تنش‌‌ بر شمال سوریه حکمفرماست.

میدل ایست نیوز: با انتشار اخباری میدانی از احتمال قریب الوقوع بودن عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) همچنان حالت تنش‌‌ بر شمال سوریه حکمفرماست.

در این میان واقعیت‌های میدانی حاکی از آن است که عملیات نظامی مذکور پیش از حصول توافقات بین‌المللی درباره آن آغاز نخواهد شد تا معادلات و برگه‌های بازی در این منطقه به هم نخورد؛ منطقه‌ای که بازیگران بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی در آن حضور دارند.

طبق گفته فرماندهان گروه‌های مخالف سوری و ارتش ترکیه ساعت صفر برای آغاز عملیات نظامی یا در تل رفعت واقع در حومه شمالی حلب و غرب فرات و یا عین عیسی و تل تمر در شرق فرات نزدیک شده است.

از سوی دیگر، دولت سوریه نیز اعلام کرده در قبال عملیات نظامی جدید ارتش ترکیه در اراضی سوریه بی تفاوت نخواهد ماند و واکنش لازم را نشان خواهد داد، روزنامه الوطن روز گذشته در گزارشی نوشت علاوه بر تجهیزات نظامی و لجستیک، نفربرهای ارتش سوریه ده‌ها سرباز را به عین عیسی منتقل کرده تا با تجاوز جدید ارتش ترکیه مقابله کند و پافشاری نیروهای هوایی روسیه در برگزاری رزمایش زمینی و هوایی و در تل تمر و عین عیسی دلیلی بر اهمیت راهبردی این دو منطقه در جاده M4 است و دور از ذهن به نظر می رسد که مسکو از بخش‌هایی از این جاده صرف نظر کند.

این جاده بین‌المللی که از ساحل شروع شده و با عبور از ادلب به حلب و حسکه می‌رسد؛ هدفی مهم برای ترکیه و روسیه به شمار می رود چرا که یکی از مهم‌ترین و کلیدی ترین مسیرهای سوریه به ویژه در شرق فرات سرشار از منابع زیرزمینی محسوب می شود.

در همین رابطه، ارتش ترکیه بر گروه‌های نظامی مخالف سوریه در عملیات علیه قسد تکیه دارد و این گروه‌ها بر آمادگی کامل خود برای آغاز عملیات رزمی علیه قسد در هر زمانی تاکید دارند.

سرگرد عبدالسلام عبدالرزاق از فرماندهان گروه‌‍ های مخالف سوری در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: وضعیت در شمال سوریه پیچیده است و علیرغم آمادگی کامل نیروها، بعید است که طی چند روز آینده عمیات نظامی آغاز شود.

عبدالرزاق گفت: آغاز نبرد در گرو تصمیم سیاسی است و انتظار می رود در صورت گرفته شدن این تصمیم، عملیات نظامی در منطقه منغ در حومه شمالی حلب آغاز شود که در کنترل نیروهای قسد قرار دارد.

از سوی دیگر، «نوار شعبان»، پژوهشگر سیاسی مرکز بررسی‌های «عمران» گفت: پیشروی ارتش ترکیه در شمال سوریه در شرایط کنونی علیرغم اخبار منتشره منجر به تشدید تنش‌ها در ادلب و حلب و شرق فرات می شود.

شعبان افزود: گفت‌وگوها میان مسکو و آنکارا درباره پرونده‌های مربوط به شمال سوریه ادامه دارد و اتفافات چند روز اخیر در برگزاری رزمایش از سوی روسیه و صف‌آرایی ارتش ترکیه و گروه‌های همسو بیشتر نمایش قدرت از سوی دو طرف بوده است.
وی تاکید کرد: آنکارا به گروه‌های مسلح مخالف سوری از یک ماه پیش گفته است نت برای عملیات نظامی آماده باشند اما روز مشخصی را برای آغاز آن تعیین نکرده است.

این کارشناس سوری گفت: برخی خبرگزاری‌ها و منابع خبری مرتبط با روسیه از روز گذشته اخباری از آغاز عملیات نظامی ترکیه با هدف اعمال فشار بر قسد برای گرفتن امتیازات بیشتر منتشر کرده اند.

وی با بیان اینکه اگر تفاهمات میان روس‌ها و تُرک‌ها نبود، نقشه شمال سوریه اکنون کاملا متفاوت بود، اظهار داشت: عملیات نظامی نه الان ولی اتفاق خواهد افتاد، حجم و هدف آن نامعلوم است، واقعیت‌های میدانی و سیاسی هر روز دستخوش تغییر می شود، همه اینها در گرو تفاهم روسیه و ترکیه می شود.

پیش از این، فرمانده شورای نظامی دیر الزور وابسته به نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) اجازه ورود نیروهای سوری و روسی به منطقه الجزیره در حومه شرقی دیر الزور را تکذیب کرده بود.

«احمد الخبیل»، فرمانده شورای نظامی دیرالزور اظهار داشت: اخبار مبنی بر اجازه ورود نیروهای سوری و روسی به منطقه الجزیره نادرست است.

منطقه الجزیره یکی از مناطق راهبردی سوریه است که میادین نفت و پایگاه‌های نیروهای امریکایی در قالب ائتلاف بین المللی در آنجا قرار دارد.

الخبیل گفت: هیچ گونه توافقی میان قسد و دمشق و روسیه برای استقرار نیروهای آنها در الجزیره وجود ندارد و کاروان نظامی که اخیرا وارد این منطقه شد با هدف عبور به شمال رقه بوده است که نیروهای روسی در کنار قسد بر اساس تفاهمات پیشین برای مقابله با مداخلات ترکیه در شمال سوریه حضور دارند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا