خبر اولسیاسی

حزب الله عذرخواهی عربستان از مردم لبنان را خواستار شد/ لبنان: افق بین دو کشور مسدود نیست

معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت عربستان دشمنی با لبنان را شروع کرده است و باید از لبنان بایت این عمل غیر شرافتمندانه و غیر اخلاقی عذرخواهی کند.

میدل ایست نیوز: «نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب الله لبنان از عربستان خواست از مردم لبنان به دلیل تلاش هایش برای مداخله در امور داخلی لبنان عذرخواهی کند.

وی گفت عربستان دشمنی با لبنان را شروع کرده است و باید از لبنان بایت این عمل غیر شرافتمندانه و غیر اخلاقی عذرخواهی کند.

قاسم در ادامه افزود: آنها به صورت کاملا اشتباه عمل می کنند چرا که هیچ کس نمی تواند حزب الله و مردم لبنان را شکست بدهد؛ لبنان با عربستان به صورت متقابل و به عنوان کشوری مستقل تعامل دارد و ما نمی‌پذیریم که عربستان در دولت دخالت کند.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: عربستان ناراضی است زیرا با وجود مبالغی که به حامیان خود در لبنان پرداخت کرده، نمی‌تواند بر تصمیمات سیاسی این کشور کنترلی داشته باشد.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: یکی از دلایل بحران فعلی این است که عربستان دیگر نمی‌تواند زیان‌های خود در منطقه را تحمل کند پس در واکنش به این شرایط جنگی را علیه لبنان به راه انداخت.

او در ادامه گفت: زمان آغاز تنش عربستان علیه لبنان به مأرب و خسارت روبه‌فزونی این کشور در یمن مرتبط است، در واقع عربستان می‌خواهد با اعمال فشارهایی به لبنان، نگاه‌ها را از نبردها در یمن دور کند.

از سویی دیگر «عباس الحاج حسن»، وزیر کشاوری لبنان در رابطه با بحران به وجود آمده بین عربستان و لبنان گفت: افق بین دو کشور مسدود نیست و امور به سمت آرامش در حرکت است و امکان دارد پس از آن تلاشی برای از بین بردن درگیری سیاسی بین طرفین صورت بگیرد.

وی در ادامه افزود: لبنان به دنبال بهترین روابط با عربستانی که در سخت ترین شرایط کنار لبنان ایستاده، است؛ بحران بین لبنان و عربستان به همه آسیب می رساند و همه چه در داخل و خارج از کشور باید آرامش خود را حفظ کنند.

وزیر کشاورزی لبنان ادامه داد: بسیاری از قدرت های منطقه ای، بازیگر اساسی در لبنان هستند و هر نقشی برای کاهش تنش این بحران مفید است اما باید حساب شده باشد.

پیش از این «عبدالله بو حبیب»، وزیر امور خارجه لبنان درباره بحران به وجود آمده بین عربستان و لبنان گفته بود: دولت نمی تواند نقش حزب الله در لبنان را تضعیف کند و این مساله ای منطقه ای است.

وی تصریح کرده بود که عربستان شروط محالی مبنی بر مطالبه از دولت برای کاهش نقش حزب الله در لبنان دیکته می کند.

اخیرا اظهارات «جرج قرداحی»، وزیر اطلاع رسانی لبنان، پیش از آنکه به منصب وزارت برسد بحران آفریده است. وی درباره جنگ یمن گفته بود: جنگ یمن بیهوده است و باید متوقف شود و حوثی ها از خود در برابر تجاوز خارجی دفاع می کنند.

این اظهارات بحران دیپلماتیکی بین لبنان و برخی از کشورهای عضو شورای همکاری به وجود آورد و در پی آن عربستان، کویت، امارات و بحرین سفرا و دیپلمات های خود را از لبنان فراخوانده و سفرای لبنان را اخراج کردند.

همچنین بخوانید

شانس موفقیت میانجیگری قطر در حل اختلافات بین لبنان و کشورهای شورای همکاری چقدر است؟

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا