خبر اولسیاسی

نقش شرکت دانمارکی در «جلوگیری از فروپاشی حکومت بشار اسد»

انتقال مخفیانه 33 محموله سوخت به بانیاس در سال 2015 از بزرگ‌ترین پرونده‌های جنائی است که قرار است دادگاه‌های دانمارک به آن بپردازند.

میدل ایست نیوز: گزارش‌های دستگاه‌های قضائی و پلیس دانمارک نشان می‌دهد که شرکت دانمارکی Dan-Bunkering که تخصص آن حمل و نقل سوخت است با نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه موجب «جلوگیری از فروپاشی حکومت سوریه در سال 2015» شده است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های دانمارکی، ایمیل‌های این شرکت نشان می‌دهد که «دان بونکرینگ» با تأمین سوخت جنگنده‌های روسیه در بانیاس نقشی سرنوشت‌ساز در استفاده روسیه از این جنگنده‌ها برای نجات حکومت بشار اسد داشته است.

در این گزارش‌ها تأکید شده که با خاموش شدن سیستم رصد تحرک نفتکش‌ها، این شرکت به صورت مخفیانه فعالیت بسیار گسترده‌ای در انتقال سوخت هواپیما به بندر بانیاس سوریه داشته است.

انتقال 33 محموله سوخت به بانیاس در زمان غیر فعال شدن سیستم رصد تحرک نفتکش‌ها در سال 2015 از بزرگ‌ترین پرونده‌های جنائی است که قرار است دادگاه‌های دانمارک به آن بپردازند.

در حالی که حجم سوخت انتقال‌یافته 172 تُن برآورد شده بود، نشریات دانمارکی به نقل از بازپرسان پرونده گفته‌اند که سوختی که انتقال یافته برای 20 هزار پرواز جنگنده‌های روسیه در فاصله میان 2015-2019 به کار رفته است و «بدون این سوخت روسیه امکان انجام این حملات را نداشت و نمی‌توانست جلوی سرنگونی حکومت بشار اسد را بگیرد».

با این همه، وکلای این شرکت تأکید کرده‌اند که این شرکت در جریان مقصد سوخت ارسالی نبوده و هیچ مسئولیتی در قبال اینکه مشتری سوخت خریداری شده را صرف چه کاری می‌کند ندارد.

هنوز مشخص نشده که چگونه فعالان حقوقی دانمارک به ایمیل های این شرکت دست پیدا کرده اند و برخی ناظران بعید ندانسته اند که این ایمیل ها توسط دستگاه اطلاعاتی امریکا هک شده باشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا