اجتماعیخبر اول

موزه های خصوصی؛ جنبشی فردی برای حفظ و انتقال میراث

موزه‌های خصوصی اغلب موزه‌هایی متعلق به افراد یا نهادهای غیردولتی هستند و دارایی‌های عمدتاً مربوط به میراث ملی یا شخصی و خصوصی افراد را شامل می شوند و به پیوند مردم با تاریخ فرهنگی و میراث ملی کمک می کنند.

میدل ایست نیوز: کشورهای عضو شورای همکاری توجه زیادی به موزه های خصوصی دارند، نه فقط برای اینکه راهی برای حفظ و انتقال میراث از گذشتگان به آیندگان است بلکه به این دلیل که به یکی از راه های جذب گردشگر تبدیل شده اند.

موزه های خصوصی و شخصی مدت هاست در سطح کشورهای عضو شورای همکاری وجود دارد و افراد به آن اهتمام داشتند اما اخیرا و در راستای همراهی با طرح هایی با هدف تقویت گردشگری در اقتصاد ملی، این موزه ها مورد توجه دولت ها قرار گرفته اند.

موزه‌های خصوصی اغلب موزه‌هایی متعلق به افراد یا نهادهای غیردولتی هستند و دارایی‌های عمدتاً مربوط به میراث ملی یا شخصی و خصوصی افراد را شامل می شوند و به پیوند مردم با تاریخ فرهنگی و میراث ملی کمک می کنند.

عربستان

عربستان 144 موزه خصوصی دارای مجوز دارد که 22 درصد کل موزه های کشور را تشکیل می دهد. سازمان گردشگری و میراث ملی عربستان از موزه های خصوصی بنابر شروط و استانداردهایی مرتبط با کیفیت عملکرد آنها حمایت می کند.

موزه الجوهره در استان رفحاء، موزه العبید در استان عرعر، موزه الفجر در تیماء، موزه الکنانی در تبوک، خانه میراث در احساء و موزه ابوردحه در الدمام از جمله موزه های خصوصی عربستان هستند.

موزه الرشید نیز یکی از موزه های خصوصی عربستان است که اگر قدیمی ترین آن نباشد یکی از قدیمی ترین موزه های خصوصی محسوب می شود که در 600 مترمربع و یک طبقه در منطقه القصیم واقع شده است.

این موزه در سال 1998 تاسیس شده و در آن اسلحه و سکه هایی وجود دارد که عمر برخی از آنها به یک قرن پیش باز می گردد.

موزه الرشید بیش از 15 هزار قطعه دارد و صاحبان آن تلاش می کنند نسل جدید را با میراث گذشتگان و شیوه های زندگی در گذشته آشنا کنند. این موزه دارای مجوز از سازمان گردشگری عربستان است.

قطر

قطر نیز مجموعه موزه های خصوصی از جمله موزه المنصوری، موزه عبدالله لحدان، موزه سعود العلی و موزه الشیخ فیصل بن قاسم دارد.

این 4 موزه نمونه ای از ده ها موزه خصوصی در قطر هستند که صاحبان آنها مسئولیت حفظ میراث گذشته را بر دوش گرفته اند.

موزه الشیخ فیصل بن قاسم آل ثانی که در سال 1998 تاسیس شده، بزرگترین موزه از نوع خود در منطقه به شمار می آید و شامل 15 هزار قطعه و نسخه اصلی کتاب ابن سینا در علم پزشکی است.

این موزه صدها خودروی نادر که عمر برخی از آنها به اواخر قرن 18 باز می گردد را در خود جای داده است.

شیخ فیصل بن قاسم بن فیصل آل ثانی، موسس این موزه، یکی از بارزترین تاجران در قطر و منطقه خاورمیانه است که به گزارش مجله فوربس خاورمیانه در سال 2016، رتبه 18 افراد ثروتمند عرب را به خود اختصاص داده است.

وی طی ده ها سال آثار هنری و باستانی دارای اهمیت تاریخی را در این موزه جمع آوری کرده است.

تلاش های شیخ فیصل در زمینه جمع آوری آثار باستانی و دید فرهنگی و تاریخی او، موجب شده است در سال 2012 لقب شخصیت میراث عربی را کسب کند.

این موزه مجموعه بزرگی از آثار باستانی منحصر به فرد از بیش از 4 قاره از جمله آثاری مربوط به عصر ژوراسیک و دوره اسلامی در خود جای داده است.

این موزه در مساحتی بالغ بر 50 هزار متر مربع شامل بیش از 16 بخش از جمله خانه میراث، خودروها، موزه اسلامی، فسیل ها، فرش ها، خانه شام و خانه مصر قرار دارد.

 

عمان

موزه «بیت البرنده» از زیباترین موزه های مسقط است و به نام «بیت نسیب» منسوب به نسیب بن محمد، تاجری که در اواخر قرن 19 آن را ساخته نیز شناخته می شود.

این موزه تاریخ کامل مسقط از زمانی که از لحاظ زمین شناسی تشکیل شده تا به امروز را به نمایش می گذارد.

برخی از اسناد تاریخی سلطنت عمان از زمانی که به وجود آمد تا به امروز نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

امارات متحده عربی

شماری از شهروندان اماراتی، تعداد زیادی موزه خصوصی در اختیار دارند که میراث این کشور و فرهنگ آن را به تصویر می کشد.

از میان این موزه ها می توان به موزه غانم علی در امارت ام القیوین که بیش از 300 قطعه شامل اسلحه قدیمی، ظروف منزلی، لباس و زیور آلات است، اشاره کرد.

برخی ابزار کشاورزی، تلفن های قدیمی، پول های کاغذی و سکه علاوه بر تصاویر زیبا از اماکن مختلف ام القیوین نیز در این موزه وجود دارد.

کویت

کویت موزه های خصوصی بسیاری از جمله موزه الشیخ مبارک، بیت بدر، کاخ خزعل، خانه های العیسی دارد.

موزه الشیخ مبارک ساختمانی دو طبقه است که مقر جلسات حاکم اسبق کویت شیخ مبارک الصباح بود.

موزه بیت بدر نیز یکی از موزه های خصوصی است که خانه ای قدیمی بوده که در سال های 1837 تا 1847 ساخته شده و نشان دهنده مظاهر اجتماعی، اقتصادی و تمدنی جامعه کویت در آن زمان است.

بحرین

بحرین موزه های خصوصی زیادی پر از عتیقه جات، تصاویر، مدارک، تاریخ و میراث و فرهنگ دارد.

این موزه ها شامل تصاویر، سکه، نامه، کتاب، لوازم قدیمی منزل، شمشیر، خنجر و اسلحه می شود.

یکی از این موزه ها، موزه عبدالعزیز بوزبون، یکی از تاجران بحرینی است که پستوی خانه خود را به این موزه اختصاص داده است.

این موزه در سال 1964 تاسیس شده و در شهر المحرث بحرین واقع شده است.

همچنین بخوانید

«شیخ فیصل»؛ موزه شخصی که به جاذبه گردشگری تبدیل شد+ تصاویر

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا