اقتصادیخبر اولسیاسی

ائتلاف نفتی ریاض و مسکو؛ آیا باید منتظر بروز تنش در روابط عربستان و امریکا بود؟

ائتلاف نفتی عربستان و روسیه برای تداوم سیاست کاهش تولید نفت خام چندان به مذاق امریکا، متحد چندین و چند ساله ریاض خوش نیامده است.

میدل ایست نیوز: ائتلاف عربستان و روسیه در مرحله اخیر به ویژه در تصمیم اوپک پلاس برای تداوم سیاست کاهش تولید نفت خام چندان به مذاق ایالات متحده امریکا، متحد چندین و چند ساله ریاض خوش نیامده است.

چه‌بسا واشنگتن در تلاش برای ارزیابی دوباره مناسبات با متحد اصلی خود در خاورمیانه یعنی عربستان باشد و بحران دیپلماتیک در روابط دو کشور خودنمایی کند.

ریشه اختلافات

نخستین شراره این بحران با مخالفت اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه با فشارهای ایالات متحده امریکا و مصرف‌کنندگان نفت با تغییر سیاست‌های تولید نفت و تزریق طلای سیاه بیشتر به بازار آغاز شد.

در 4 نوامبر جاری، اوپک پلاس از پابرجا ماندن سیاست تولید نفت خود بدون هیچ تغییری در ماه دسامبر آتی خبر داد.

این ائتلاف نفتی در بیانیه‌ای اعلام کرد بار دیگر بر طرح اصلاح تولید نفت نفت که بر افزایش روزانه 400 هزار بشکه‌ای نفت در ماه دسامبر تصریح دارد، تاکید می‌کنیم.

پیش از این تصمیم اوپک‌پلاس، «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا در گفت‌وگویی روزنامه‌ای از امتناع روسیه و عربستان و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفتی برای تزریق نفت بیشتر به بازار ابراز تاسف کرد و آن را ناعادلانه خواند.

در پی این تصمیم کشورهای صادرکننده نفت، ارزش طلای سیاه از مرز 80 دلار برای هر بشکه فراتر رفت؛ امری که منجر به افزایش نرخ سوخت در کشورهای مصرف‌کننده شد.

بایدن پیشتر در 22 اکتبر هم افزایش قیمت سوخت در امریکا را به افزایش قیمت جهانی نفت و کمبود عرضه مرتبط دانسته و اعلام کرده بود عربستان قدرت آرام کردن بازار نفت را دارد.

در مقابل، «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان در مصاحبه با بلومبرگ در واکنش به سخنان بایدن گفته بود:بهای سوخت بالاست زیرا با اتانول که قیمت آن 10 برابر افزایش پیدا کرده است، ترکیب می شود.

بن سلمان گفت: افزایش قیمت سوخت به دلیل کمبود ذخیره در امریکاست زیرا به دلیل طوفان، 2 الی 2.5 میلیون بشکه نفت از قدرت تولید امریکا متوقف شده است و واردات نفت خام هم به این موضوع کمکی نمی کند.

عربستان ابزارهای امریکا را نادیده گرفت

پاسخ وزیر انرژی عربستان دربردارنده بی‌توجهی به درخواست امریکا برای افزایش تولید نفت و نیز عملی‌سازی این بی‌توجهی با تصمیم اوپک پلاس برای تداوم سیاست کاهش تولید بود به طوری که خشم واشنگتن را برانگیخت و بایدن در 6 نوامبر جاری تصریح کرد دولت امریکا ابزارهای برای تعامل با نرخ بالای نفت خام دارد.

وی در پاسخ به سوال روزنامه‌نگاری درباره اینکه آیا واشنگتن اجازه فروش ذخایر راهبردی امریکا را خواهد داد، گفت: ابزارهای عدیده‌ای وجود دارد که باید از آن در تعامل با کشورهای دیگر در زمان مناسب استفاده کنیم.

بایدن در نشست جی بیست از کشورهای تولیدکننده نفت خواست تا برای رونق اقتصاد جهانی بر تولید نفت خود بیفزایند.

این اظهارات بایدن نشانگر تنش در روابط امریکا با عربستان به عنوان متحد اصلی این کشور در خاورمیانه است.

کشمکش در روابط امریکا و عربستان

«سلمان عساف»، نویسنده و تحلیلگر سعودی در این باره گفت: مناسبات عربستان-امریکا از زمان روی کار آمدن بایدن شاهد مراحل کشمکش مختلف بود و چه بسا بتوان این مرحله را مرحله باز ارزیابی در روابط دو کشور نام گذاشت.

عساف در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: یقینا مساله ائتلاف عربستان و روسیه در اوپک پلاس مایه نارخرسندی امریکاست؛ ریاض متحد واشنگتن در منطقه و مسکو دشمن واشنگتن است.

وی اظهار داشت: امریکا با تورم شدید و افزایش قیمت سوخت دست به گریبان است و برای کاهش بهای سوخت ما خواهان افزایش تولید نفت هستیم اما تصمیم عربستان در حفظ سیاست تولید نفت که منجر به افزایش بهای آن شده است، به خشم دولت امریکا دامن زده است.

عساف ادامه داد: اما عربستان منافع اقتصادی خود را فدای رضایت امریکا و مصرف‌کنندگان نفت نخواهد کرد، کشورهای صادرکننده طی چند ماه اخیر به دلیل سقوط قیمت نفت با بحران‌های کمرشکنی دست به گریبان بوده اند و این افزایش قیمت فرصتی برای اوپک پلاس برای بازیابی فعالیت‌های اقتصادی و پوشش کسری بودجه خود است.

وی تصریح کرد: روابط امریکا و عربستان عموما با متانت و استحکام در همه زمینه‌ها رو به رو است و شراکت راهبردی میان دو کشور به خاطر تنشی گذرا که توسط دیپلمات‌ها حل خواهد شد، تیره و تاریک نخواهد شد.

عساف در پایان گفت: امریکا منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی بزرگی با عربستان دارد به ویژه در زمینه همکاری در مبارزه با تروریسم و سرمایه‌‍گذاری‌های متقابل لذا افزایش بحران در روابط دو کشور به این آسانی نخواهد بود.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا